Γιατί η Ρόδος ποτέ δε θα ξεφύγει από τη μετριότητα;

Γράφει ο Μανόλης Χατζημιχάλης, πρώην ναυτιλιακός πράκτορας

Ζώντας στο εξωτερικό τα τελευταία δύο χρόνια, και έχοντας καθημερινή επαφή με φίλους και γνωστούς, όλοι μου εξέφραζαν την ανησυχία τους, ότι η οικονομική κατάσταση στο νησί δεν ήταν καλή. Βέβαια, κάποιος θα σημειώσει ότι το τουριστικό μας προϊόν παρουσιάζει σταθερό ίσως και αυξητικό ποσοτικό δείκτη, αλλά ουσιαστικά το επίπεδο φθίνει, και το κατά κεφαλήν εισόδημα το οποίο ξοδεύουν οι τουρίστες είναι κάθε χρόνο και μικρότερο. Τα κρουαζιερόπλοια τείνουν να εξαφανιστούν από το λιμάνι της Ρόδου, παρότι κάθε φορά συναντάμε υπέρμετρη αισιοδοξία για τις προγραμματισμένες προσεγγίσεις, (από τα 800 κρουαζιερόπλοια ετησίως, φτάσαμε στα 250, αλλά όλοι θεωρούσαν ότι η καμπάνια μας ως δήμος και ως λιμενικό ταμείο είναι επιτυχημένη).

Θα ήθελα να παραθέσω εδώ ένα απλό παράδειγμά της επιτυχημένης «επιθετικής» στρατηγικής μας ως προορισμός. Όταν πριν από μερικά χρόνια η Costa Cruises, που είχε πάνω από 110 προσεγγίσεις στο λιμάνι μας, και από αυτές τουλάχιστον 30 κατά τη διάρκεια του χειμώνα, αιτήθηκε μια μικρή έκπτωση για τη χειμερινή περίοδο. Ο δήμος αδιαφόρησε τελείως χωρίς καν να μπει στον κόπο να  απαντήσει στο επίσημο έγγραφο-αίτημα. Η απάντηση όλες αυτές τις φορές που ενημερώναμε τους αρμοδίους ήταν «που θα πάνε;, που θα βρουν καλύτερα; Τελικά, μάλλον βρήκαν και καλύτερα και φθηνότερα.

Η Σμύρνη, σε συνεργασία με το επιμελητήριο και επιχειρηματίες, επιδότησε με ένα επαναστατικό τρόπο την Costa Cruises, ώστε να συγκεντρώσει όλες τις προσεγγίσεις εκεί τα τελευταία 4 χρόνια. Αυτή τη στιγμή η Costa, δεν έχει καμία απολύτως προγραμματισμένη προσέγγιση στο λιμάνι μας για το 2016. Επαναστατικό ήταν βέβαια και το πρόγραμμα προώθησης της Ρόδου και της κρουαζιέρας μέσω του ΠΡΟΤΟΥΡ, …απελπιστικά αποτελεσματικό! O ΠΡΟΤΟΥΡ ποτέ δεν είδε σοβαρά το θαλάσσιο τουρισμό, η αντιπροσώπευση ήταν απαράδεκτη και τα αποτελέσματα εμφανή.

Άλλοι θεωρούν υπεύθυνη την κυβέρνηση, άλλοι την περιφέρεια, τον δήμο, άλλοι το Λιμενικό Ταμείο, άλλοι τα All Inclusive, τον ΠΡΟΤΟΥΡ. Κάθε φορά, ανάλογα με το επάγγελμα, φταίει και ο ανάλογος αρμόδιος. Αυτό που παρατήρησα τελικά εγώ, είναι ότι ως Ρόδος δεν έχουμε ταυτότητα. Δεν έχουμε αναπτύξει το δικό μας branding.

Branding, είναι ο θεμέλιος λίθος του μάρκετινγκ και είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την επιχειρηματική στρατηγική. Συνεπώς, είναι περισσότερο απ’ το να βάλουμε μια ετικέτα σε ένα φανταχτερό προϊόν. Στις μέρες μας, μια εταιρία, δικηγορικό γραφείο, μια χώρα, ένα πανεπιστήμιο, ένα μουσείο, ένα νοσοκομείο, μια διασημότητα, ακόμη και ο καθένας από εμάς στην καριέρα του, μπορεί να θεωρηθεί ως ένα brandΩς εκ τούτου, ένα brand είναι ένας συνδυασμός χαρακτηριστικών και ιδιοτήτων, το οποίο επικοινωνεί  με ένα όνομα, ή ένα σύμβολο, και επηρεάζει τη διαδικασία σκέψης στο μυαλό ενός ακροατηρίου – κοινού, και δημιουργεί αξία.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Μύκονος. Είναι το νησί με ατελείωτα πάρτι, ένα νησί gay friendly, που έχει το δικό του κοινό που είναι διατεθειμένο να πληρώσει αδρά για να βρεθεί εκεί. Βεβαία, οι Μυκονιάτες ξενοδόχοι δεν ξεπούλησαν τις τιμές τους και κράτησαν το προϊόν τους ακριβό και κερδοφόρο. Οι ίδιοι Μυκονιάτες, όταν είδαν ότι οι κρατησεις τους ήταν μέτριες πριν από 3 χρόνια, πλήρωσαν τις Kardhasian και ολόκληρη η Αμερική επί 1 εβδομάδα έπαιζε την Μύκονο. Το ίδιο ισχύει και στη Σαντορίνη, η οποία έχει προωθήσει ότι το ηλιοβασίλεμα της, τα στενά σοκάκια της, είναι από τις ομορφότερες και ρομαντικότερες εικόνες πάνω στη γη και οι τουρίστες θα πάνε να ξοδέψουν τα χρήματά τους γιατί αυτό είναι που επιζητούν. Και ενώ στη Ρόδο έχουμε και αρχαία μνημεία, και μεσαιωνικά μνημεία, δεν είμαστε ικανοί να αποδώσουμε την απαραίτητη ταυτότητα στο προϊόν μας. Δεν είμαστε ικανοί να ξεχωρίσουμε τι ακριβώς προσφέρουμε στους πελάτες μας. Τι είναι αυτό που δίνει αξία στο προϊόν μας; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά και οι ιδιότητες;

Νομίζω μόνο η νότια Ρόδος προσπαθεί να φτιάξει μια διαφορετική ταυτότητα τα τελευταία χρόνια αλλά θέλει ακόμα αρκετή δουλειά και εκεί. Πουλάμε χαλάρωση και όμορφες θάλασσες; Γιατί και η Πάτμος μπορεί να το κάνει αυτό! Τι ακριβώς είναι αυτό που μας κάνει μοναδικούς; Και εάν κάποιος ξέρει γιατί δεν προσπαθούμε να το προωθήσουμε όσο μπορούμε; Αντί π.χ να έχουμε ιππότες μπροστά στο Καστέλο, ιππότες με άλογα να κυκλοφορούν μέσα στη Μεσαιωνική πόλη, αντί να δημιουργήσουμε μια μαγική ατμόσφαιρα, εμείς ακόμα ποστάρουμε στο facebook για τον εάν θα πρέπει να γίνει ο νέος Κολοσσός ή όχι. Λες και μόνο αυτό το μνημείο είναι ικανό να μας σώσει.

Αυτό που δεν έχουμε αντιληφθεί είναι ότι η Ρόδος γίνεται ολοένα και πιο άσχημη, και το πρόβλημα τελικά είμαστε εμείς οι ίδιοι. Παντού πινακίδες, κτίρια χωρίς καμία αρχιτεκτονική ομοιομορφία, κτίρια άθλια συντηρημένα, δίνουν μια πολύ άσχημη εντύπωση στους επισκέπτες μας.

Το αρχαίο στάδιο απεριποίητο, θα έπρεπε να συντηρείται καλύτερα γιατί είναι ένα εκπληκτικό μνημείο. Οι 100 χουρμαδιές, θα μπορούσε να γίνουν ένας εκπληκτικός πεζόδρομος και πάρκο αναψυχής. Η νέα αγορά θα έπρεπε να στεγάζει τα περισσότερα μπαρ και night clubs, και όχι η παλιά πόλη, αλλά … το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι το μαγαζί μας, ο μικρόκοσμος μας, χωρίς να σκεφτόμαστε ότι μακροπρόθεσμα όλο αυτό θα θίξει και τα δικά μας συμφέροντα.

Σε τελική ανάλυση όμως, αυτό που πρέπει να δούμε είναι όχι ποιος φταίει, αλλά ποιος θα φταίει εάν η κατάσταση δεν γίνει καλύτερη. Ποιος θα είναι αυτός ο δήμαρχος, ο περιφερειάρχης, που θα συγκρουστεί με όλους για ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο; Ποιος είναι αυτός που θα πάρει αποφάσεις, όχι με ψηφοθηρικά κριτήρια, αλλά με αντικειμενικά για το ευρύτερο καλό.

Ποιος θα πει στα καταστήματα της παλιάς πόλης να μην έχουν τα εκθέματα τους απλωμένα παντού, μπροστά από πινακίδες, μπροστά από μνημεία; Ποιος θα πει στους καταστηματάρχες να μη χρεώνουν ένα κρουασάν και μια μπύρα 25 ευρώ; Ποιος θα ενημερώσει όλους εμάς ότι η παλιά πολύ είναι μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco και δε μπορείς να παρκάρεις όπως και όπου σε βολεύει; Ποιος θα μας πείσει ότι το προϊόν που μας συντηρεί είναι ο τουρισμούς και θα πρέπει να προσαρμόσουμε τις περισσότερες δραστηριότητες και τη νοοτροπία μας προς αυτήν την κατεύθυνση; Ποιος θα πάρει τα καραβάκια από το Μανδράκι  για να βάλουμε γιοτ; Ποιος είναι αϊτός που θα “ξεβολευτεί” για το κοινό καλό; Νομίζω κανένας και στο κάτω – κάτω ας ψοφήσει αυτή η κατσίκα του γείτονα…!

 

One Response

  1. moglis

    Μελέτη – σχεδιασμός – υλοποίηση.. εμείς εδώ βολοδέρνουμε ανάμεσα στα δύο πρώτα ξέροντας ότι χωρίς συγκρούσεις η κατηφόρα θα συνεχιστεί. Η οικτρή εικόνα της πόλης και η ασυδοσία στην αγορά εντός κι εκτός ΠΠ θα εξακολουθήσουν όσο ο δήμαρχος ο περιφερειάρχης κι ο αστυνομικός διευθυντής δεν αποφασίσουν επιτέλους ότι πρέπει να εφαρμοστούν όσα χαρωπά εξαγγέλλουν με κάθε νέα σεζόν.
    Πολύ αμφιβάλλω.

    Απάντηση

Leave a Reply

Your email address will not be published.