Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΠΟΥ ΥΠΟΓΡΑΨΑΜΕ ΣΤΙΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΤΗΣ.

Αλλαγές βλέπω, αλλαγή δεν βλέπω

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣτου Νίκου Κωνσταντινίδη (οικονομολόγου, κοινωνιολόγου, συγγραφέα)

Το Πακέτο ως 86 δις συνοδεύεται με σκληρά ανταλλάγματα. Το ενδεχόμενο της χρεοκοπίας δεν αποφεύχθηκε. Η επιτήρηση θα είναι μόνιμη. Η ζωή μας θα αλλάξει ριζικά και κανείς δεν δηλώνει αισιόδοξος. Η ύφεση θα έχει διάρκεια. Η κατάσταση αυτή ήρθε για να μείνει…

ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΡΑΒΙ ΘΑΛΑΣΣΑ

Στα ψιλά γράμματα της συμφωνίας υπάρχουν προϋποθέσεις και όροι, οι οποίοι δεν εννόησα ότι συζητούνται ευρέως.  Πέρα από τα μέτρα, τα οποία θα επηρεάσουν άμεσα τη καθημερινότητά μας, σιγά – σιγά θα εξοικειωνόμαστε με νέους όρους και αδόκιμες πρακτικές. Στη πατρίδα μας εφαρμόζεται ένα οικονομικοκοινωνικό πείραμα, με τα υλικά μέσα των εταίρων και με άυλο αντικείμενο έναν εγκλωβισμένο λαό που πληρώνει τα λάθη του παρελθόντος.

Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι τα μέτρα που θα παρθούν είναι υφεσιακά και ότι η τοπική μας οικονομία θα πληγεί περισσότερο από ποτέ άλλοτε. Η τουριστική βιομηχανία, η μόνος ζωντανός τομέας της εθνικής μας δραστηριότητας, που συνέβαλε στη συγκράτηση της μείωσης του ΑΕΠ, θα πληγεί άμεσα. Η μείωση της ανταγωνιστικότητας των Ελληνικών νησιών, ως τουριστικοί προορισμοί, θα σπρώξουν το παγκόσμιο τουριστικό ρεύμα στις φθηνότερες γειτονικές χώρες. Η αύξηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά και ιδιαίτερα στα τρόφιμα και στην εστίαση θα αποτελέσει την αρχή του τέλους της οικονομικής ανάπτυξης των νησιών, που με τόσες θυσίες κτίζαμε για ολόκληρες δεκαετίες.

Φυσικά αποφύγαμε τα χειρότερα. Η άτακτη χρεοκοπία θα σήμαινε ακαριαίο θάνατο, κατάσχεση των καταθέσεων, απόλυτη φτωχοποίηση και επιστροφή της οικονομίας και της ζωής μας σε συνθήκες πολλών ετών πίσω.     

ΣΚΟΙΝΙΟ ΦΠΑ και το πρώτο πακέτο μεταρρυθμίσεων στις συντάξεις περιλαμβάνονται στα νομοθετήματα που πρέπει να τρέξουν ως την Τετάρτη, ενώ η συμμετοχή του ΔΝΤ κρίνεται απαραίτητη.

 Αυτά είναι ένα μέρος της συμφωνίας με τους εταίρους προκειμένου να προχωρήσει το αίτημα για το δάνειο από το ESM που υπολογίζεται στα 82 – 86 δισ.

 Η χώρα καλείται να υιοθετήσει «πιο φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις» στις αγορές προϊόντων με ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης όλων των συστάσεων στο Toolkit I του ΟΟΣΑ, να προχωρήσει με την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ (εκτός εάν μπορέσουν να βρεθούν ισοδύναμα μέτρα) και να πραγματοποιήσει μια τολμηρή αναθεώρηση και εκσυγχρονισμό του πλαισίου συλλογικών διαπραγματεύσεων.

 Πρέπει να προχωρήσει στην ίδρυση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων που θα ιδρυθεί στην Ελλάδα και θα το διαχειρίζονται Ελληνικές Αρχές υπό την εποπτεία των αρμόδιων Ευρωπαϊκών Θεσμών.

 Δεσμεύεται σε ελέγχους από τους θεσμούς στην Αθήνα, για να βελτιωθεί η εφαρμογή και η παρακολούθηση του προγράμματος και με εξαίρεση το νομοσχέδιο για την ανθρωπιστική κρίση, η ελληνική κυβέρνηση θα επανεξετάσει με σκοπό την τροποποίηση νομοθεσίες που εισήχθησαν σε αντίθεση με τη συμφωνία της 20ής Φεβρουαρίου, αντιστρέφοντας προηγούμενες δεσμεύσεις ή αναγνωρίζοντας ξεκάθαρα ισοδύναμα για τα κεκτημένα δικαιώματα που δημιουργήθηκαν μετέπειτα.

 Με αρχή από το απόγευμα το Eurogroup καλείται να αναζητήσει το πώς θα καλυφθούν οι άμεσες χρηματοδοτικές ανάγκες: 7 δισ. ευρώ μέχρι τις 20 Ιουλίου και επιπλέον 5 δισ. ευρώ μέχρι τα μέσα Αυγούστου.

 Αναλυτικά το κείμενο περιλαμβάνει τα παρακάτω:

 Η Σύνοδος Κορυφής τονίζει την κρίσιμη ανάγκη να επανακτιστεί η εμπιστοσύνη με τις ελληνικές αρχές ως προαπαιτούμενο για μια πιθανή μελλοντική συμφωνία για ένα νέο πρόγραμμα ESM. Σε αυτό το πλαίσιο η ιδιοκτησία από τις ελληνικές αρχές είναι κλειδί και την επιτυχημένη εφαρμογή θα ακολουθήσουν πολιτικές δεσμεύσεις.

 Ένα κράτος μέλος που ζητά οικονομική βοήθεια από τον ESM αναμένεται να απευθύνει, όπου είναι δυνατό, αντίστοιχο αίτημα και στο ΔΝΤ. Αυτό είναι προϋπόθεση ώστε το Eurogroup να συμφωνήσει σε ένα νέο πρόγραμμα του ESM. Γι΄ αυτό η Ελλάδα θα ζητήσει να συνεχιστεί η υποστήριξη του ΔΝΤ (παρακολούθηση και χρηματοδότηση) από το Μάρτιο του 2016.

 Δεδομένης της ανάγκης να επανακτιστεί η εμπιστοσύνη με την Ελλάδα η Σύνοδος Κορυφής καλωσορίζει τη δέσμευση των ελληνικών αρχών να νομοθετήσει χωρίς καθυστέρηση ένα πρώτο σετμέτρων. Αυτά τα μέτρα, που είναι prior agreement με τους θεσμούς περιλαμβάνουν:

 Άμεσα, μέχρι τις 15 Ιουλίου:

 * Εξορθολογισμό του ΦΠΑ και διεύρυνση της φορολογικής βάσης ώστε να αυξηθούν τα έσοδα.

* Εμπροσθοβαρή μέτρα για να βελτιωθεί η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος ως μέρους ενός ολοκληρωμένου προγράμματος μεταρρύθμισης.

* Διαφύλαξη της πλήρους νομικής ανεξαρτησίας της ΕΛΣΤΑΤ.

* Πλήρη εφαρμογή των σχετικών προβλέψεων της Συνθήκης για τη Σταθερότητα, Συνεργασία και Διακυβέρνηση της Νομισματικής Ενωσης και ειδικά κάνοντας λειτουργικό το Δημοσιονομικό Συμβούλιο πριν την οριστικοποίηση του MoU και περιλαμβάνοντας ημιαυτόματες περικοπές σε περιπτώσεις αποκλίσεων από φιλόδοξους στόχους πρωτογενούς πλεονάσματος αφού αναζητηθεί συμβουλή από το Δημοσιονομικό Συμβούλιο και υπό την αίρεση της προηγούμενης έγκρισης των θεσμών.

Αμέσως μετά, μέχρι τις 22 Ιουλίου:

* Υιοθέτηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας που αποτελεί σημαντική αναμόρφωση των διαδικασιών και σύστημα δικαιοσύνης που μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την ταχύτητα απονομής δικαιοσύνης και να μειώσει τα κόστη.

* Υιοθέτηση του BRRD (σ.σ. νομοθεσία για το bail in) με στήριξη από την Κομισιόν.

Άμεσα και μόνο μετά τη νομική εφαρμογή των παραπάνω πρώτων τεσσάρων μέτρων, καθώς και της υιοθέτησης όλων των δεσμεύσεων που περιλαμβάνονται στο παρόν έγγραφο από το ελληνικό κοινοβούλιο, επιβεβαιωμένων από τους θεσμούς και το Eurogroup, μπορεί να παρθεί η απόφαση να δοθεί εντολή στους θεσμούς να διαπραγματευτούν το MoU. Αυτή η απόφαση μπορεί να παρθεί αν έχει προηγηθεί η ολοκλήρωση εθνικών διαδικασιών και αν οι προϋποθέσεις του Αρθρου 13 της συνθήκης του ESM καλύπτονται στη φάση της αξιολόγησης που αναφέρεται στο Άρθρο 13.1

Για να υπάρξει η βάση μιας επιτυχημένης ολοκλήρωσης του MoU, οι ελληνικές προτάσεις για μεταρρυθμίσεις πρέπει να ενισχυθούν σημαντικά ώστε να λαμβάνουν υπόψη την έντονη επιδείνωση της οικονομικής και δημοσιονομικής θέσης της χώρας τον τελευταίο χρόνο. Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να δεσμευτεί επίσημα ότιθα ενισχύσει τις προτάσεις σε μια σειρά τομέων που έχουν σημειώσει οι θεσμοί, με ένα ικανοποιητικό και ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα για νομοθέτηση και υλοποίηση, όσον αφορά σε δομικές μεταρρυθμίσεις, ορόσημα και ποσοτικούς στόχους, για να υπάρξει σαφήνεια για την κατεύθυνση των πολιτικών μεσοπρόθεσμα. Η Ελλάδα θα πρέπει, σε συνεργασία με τους θεσμούς:

-Να προχωρήσει φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό και να εξειδικεύσει πολιτικές που θα καλύπτουν πλήρως τη δημοσιονομική επίπτωση από την απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου για τη μεταρρύθμιση του 2012. Να εφαρμόσει τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος ή κοινά συμφωνημένα εναλλακτικά μέτρα έως τον Οκτώβριο του 2015.

-Να υιοθετήσει πιο φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις στις αγορές προϊόντων με ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης όλων των συστάσεων στο Toolkit I του ΟΟΣΑ, μεταξύ των οποίων τα ανοιχτά καταστήματα τις Κυριακές, τις περιόδους εκπτώσεων, την ιδιοκτησία των φαρμακείων, το γάλα και το ψωμί, την πώληση των μη υποχρεωτικώς συνταγογραφούμενων φαρμάκων, καθώς και το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων που είναι κρίσιμα από μακροοικονομική άποψη, όπως οι ακτοπλοϊκές μεταφορές. Σε ό,τι αφορά το Toolkit II του ΟΟΣΑ, η μεταποίηση θα πρέπει να συμπεριληφθεί στα προαπαιτούμενα.

-Στις αγορές ενέργειας, θα πρέπει να προχωρήσει με την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, εκτός εάν μπορέσουν να βρεθούν ισοδύναμα μέτρα με αντίστοιχη επίπτωση στον ανταγωνισμό, όπως συμφωνήθηκε από τους θεσμούς.

Στην αγορά εργασίας, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί μια τολμηρή αναθεώρηση και εκσυγχρονισμός του πλαισίου συλλογικών διαπραγματεύσεων. των εργατικών κινητοποιήσεων και –λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες και τις καλύτερες τακτικές- των ομαδικών απολύσεων, σε ευθυγράμμιση με το χρονοδιάγραμμα και την προσέγγιση που συμφωνήθηκε με τους θεσμούς. Στο πλαίσιο αυτής της αναθεώρησης, οι πολιτικές στην αγορά εργασίας θα πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τις διεθνείς και ευρωπαϊκές καλύτερες πρακτικές και δεν θα πρέπει να υπάρξει επιστροφή σε παλαιότερες πολιτικές που δεν είναι συμβατές με το στόχο της προώθησης διατηρήσιμης ανάπτυξης.

-Να υιοθετήσει τα απαραίτητα βήματα για την ενίσχυση του χρηματοπιστωτικού κλάδου, συμπεριλαμβανομένων αποφασιστικών ενεργειών για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και μέτρων για την ενίσχυση της διακυβέρνησης του ΤΧΣ και των τραπεζών, ιδιαίτερα εξαλείφοντας την όποια πιθανότητα πολιτικής παρέμβασης ιδιαίτερα στις διαδικασίες διορισμού.

Επιπλέον, οι ελληνικές αρχές θα αναλάβουν τις ακόλουθες ενέργειες:

-Να αναπτύξουν ένα σημαντικά ενισχυμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων με βελτιωμένη διακυβέρνηση• πολύτιμα ελληνικά περιουσιακά στοιχεία θα μεταφερθούν σε ένα ανεξάρτητο Ταμείο που θα μετατρέψει σε χρήμα (monetize) τα περιουσιακά στοιχεία μέσω ιδιωτικοποιήσεων και άλλων μέσων. Η νομισματοποίηση (monetization) των περιουσιακών στοιχείων θα είναι μια πηγή ώστε να καταβληθούν οι προγραμματισμένες αποπληρωμές του νέου δανείου του ESM και για να δημιουργηθούν κατά τη διάρκεια ισχύος του νέου δανείου συνολικά 50 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 25 δισ. ευρώ θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και άλλων περιουσιακών στοιχείων και το 50% από κάθε ευρώ που απομένει (δηλαδή 50% από τα 25 δισ. ευρώ) θα χρησιμοποιηθεί για τη μείωση του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ και το υπόλοιπο 50% θα χρησιμοποιηθεί για επενδύσεις.

Το Ταμείο αυτό θα ιδρυθεί στην Ελλάδα και θα το διαχειρίζονται Ελληνικές Αρχές υπό την εποπτεία των αρμόδιων Ευρωπαϊκών Θεσμών. Σε συμφωνία με τους θεσμούς και με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, θα πρέπει να υιοθετηθεί νομικό πλαίσιο για να διασφαλιστούν οι διαφανείς διαδικασίες και η επαρκής τιμολόγηση της πώλησης των περιουσιακών στοιχείων, σύμφωνα με τις αρχές και τα πρότυπα του ΟΟΣΑ για τη διαχείριση των κρατικών επιχειρήσεων.

-Ευθυγραμμιζόμενες με τις φιλοδοξίες της ελληνικής κυβέρνησης, να εκσυγχρονίσουν και να ενισχύσουν σημαντικά την ελληνική διοίκηση, και να θέσουν σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα, υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για την αύξηση των δυνατοτήτων και την αποπολιτικοποίηση της ελληνικής διοίκησης. Μια πρώτη πρόταση θα πρέπει να παρασχεθεί μέχρι τις 20 Ιουλίου κατόπιν συζήτησης με τους θεσμούς. Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται να μειώσει περαιτέρω τα κόστη της ελληνικής διοίκησης, ευθυγραμμιζόμενη με το πρόγραμμα που έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς.

-Να ομαλοποιήσουν πλήρως τις μεθόδους εργασίας με τους θεσμούς, συμπεριλαμβανομένων των απαραίτητων εργασιών επιτόπου στην Αθήνα, για να βελτιωθεί η εφαρμογή και η παρακολούθηση του προγράμματος. Η κυβέρνηση πρέπει να συσκέπτεται και να συμφωνεί με τους θεσμούς για όλα τα νομοσχέδια σε σχετικούς τομείς, με επαρκή χρονικό περιθώριο πριν την υποβολή τους για δημόσια διαβούλευση ή στη Βουλή. Η Σύνοδος Κορυφής τονίζει και πάλι πως η εφαρμογή είναι το κλειδί και σε αυτό το πλαίσιο χαιρετίζει την πρόθεση των ελληνικών αρχών να ζητήσουν μέχρι τις 20 Ιουλίου στήριξη από τους θεσμούς και τα κράτη μέλη για τεχνική βοήθεια, και ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συντονίσει αυτή τη στήριξη από την Ευρώπη.

-Με εξαίρεση το νομοσχέδιο για την ανθρωπιστική κρίση, η ελληνική κυβέρνηση θα επανεξετάσει με σκοπό την τροποποίηση νομοθεσιών που εισήχθησαν σε αντίθεση με τη συμφωνία της 20ής Φεβρουαρίου, αντιστρέφοντας προηγούμενες δεσμεύσεις ή αναγνωρίζοντας ξεκάθαρα ισοδύναμα για τα κεκτημένα δικαιώματα που δημιουργήθηκαν μετέπειτα.

Οι δεσμεύσεις που αναφέρονται παραπάνω είναι ελάχιστες απαιτήσεις για την έναρξη των διαπραγματεύσεων με τις ελληνικές αρχές. Ωστόσο, η Σύνοδος Κορυφής ξεκαθαρίζει πως η έναρξη των διαπραγματεύσεων δεν αποκλείει την όποια τελική πιθανή συμφωνία για ένα νέο πρόγραμμα ESM, που θα πρέπει να βασίζεται σε απόφαση επί ολόκληρου του πακέτου (συμπεριλαμβανομένων των χρηματοδοτικών αναγκών, της βιωσιμότητας του χρέους και της πιθανής χρηματοδοτικής γέφυρας).

Η Σύνοδος Κορυφής σημειώνει τις πιθανές χρηματοδοτικές ανάγκες του προγράμματος, ύψους μεταξύ 82 και 86 δισ. ευρώ, όπως έχουν υπολογιστεί από τους θεσμούς. Καλεί τους θεσμούς να διερευνήσουν τις πιθανότητες για μείωση της χρηματοδοτικής κάλυψης, μέσω ενός εναλλακτικού δημοσιονομικού δρόμου ή υψηλότερων εσόδων από αποκρατικοποιήσεις. Η αποκατάσταση της πρόσβασης στην αγορά, που είναι στόχος οποιουδήποτε προγράμματος χρηματοοοικονομικής βοήθειας, μειώνει την ανάγκη χρήσης του συνόλου της χρηματοδοτικής κάλυψης. Η Σύνοδος Κορυφής σημειώνει τις επείγουσες χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας που τονίζουν την ανάγκη για πολύ γρήγορη πρόοδο στην επίτευξη απόφασης για το νέο μνημόνιο κατανόησης: αυτές εκτιμάται ότι ανέρχονται σε 7 δισ. ευρώ μέχρι τις 20 Ιουλίου και σε επιπλέον 5 δισ. ευρώ μέχρι τα μέσα Αυγούστου.

Η Σύνοδος Κορυφής αναγνωρίζει τη σημασία του να διασφαλιστεί ότι το ελληνικό κράτος μπορεί να αποπληρώσει τις καθυστερούμενες οφειλές προς το ΔΝΤ και την Τράπεζα της Ελλάδας και να τηρήσει τις δανειακές υποχρεώσεις τις επόμενες εβδομάδες για να δημιουργήσει συνθήκες που επιτρέπουν μια ομαλή κατάληξη των διαπραγματεύσεων. Τα ρίσκα της μη γρήγορης ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων ανήκουν πλήρως στην Ελλάδα. Η Σύνοδος Κορυφής καλεί το Eurogroup να συζητήσει τα θέματα αυτά επειγόντως.

Δεδομένων των άμεσων προκλήσεων του ελληνικού χρηματοπιστωτικού τομέα, η συνολική καμπύλη χρηματοδότησης του προγράμματος του ESM θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει ένα «μαξιλάρι» ύψους από 10 έως €25 δισ. για τον τραπεζικό τομέα, ώστε να αντιμετωπιστούν πιθανές ανάγκες κεφαλαιοποίησης και κόστη εκκαθάρισης, από τα οποία τα €10 δισ. θα διατεθούν άμεσα σε έναν χωριστό λογαριασμό του ESM.

Η Σύνοδος Κορυφής γνωρίζει ότι μια γρήγορη απόφαση για ένα νέο πρόγραμμα είναι προϋπόθεση ώστε να ανοίξουν και πάλι οι ελληνικές τράπεζες, ώστε έτσι να αποφευχθεί μια αύξηση ποσών στο συνολικό σχεδιασμό χρηματοδότησης. Η ΕΚΤ/SSM θα κάνει αναλυτική αξιολόγηση μετά το καλοκαίρι. Το συνολικό μαξιλάρι θα εξυπηρετήσει πιθανές ελλείψεις κεφαλαίων μετά την πλήρη αξιολόγηση και αφού το νομικό καθεστώς υιοθετηθεί.

 Δεδομένης της προαναφερθείσας κατάστασης, στο πλαίσιο ενός πιθανού μελλοντικού προγράμματος του ESM και σε ευθυγράμμιση με το πνεύμα της δήλωσης του Eurogroup το Νοέμβριο του 2012, το Eurogroup δηλώνει έτοιμο να εξετάσει πιθανά νέα μέτρα (πιθανή μεγαλύτερη περίοδο χάριτος και αποπληρωμής) για να εξομαλύνει ακόμα περισσότερο την εξυπηρέτηση του χρέους, αν είναι απαραίτητο, και να εξασφαλίσει ότι οι μεικτές χρηματοδοτικές ανάγκες παραμένουν σε βιώσιμα επίπεδα. Αυτά τα μέτρα και θα υπόκεινται στον όρο της πλήρους εφαρμογής των μέτρων που θα συμφωνηθούν σε ένα νέο πιθανό πρόγραμμα μεταξύ των ελληνικών αρχών και των θεσμών και θα εξεταστούν μετά τη θετική ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης.

Η Σύνοδος Κορυφής τονίζει ότι ονομαστικό κούρεμα χρέους δεν μπορεί να γίνει.

 

Οι ελληνικές αρχές επαναλαμβάνουν την κατηγορηματική τους δέσμευση να εκπληρώσουν τις οικονομικές υποχρεώσεις τους σε όλους τους πιστωτές πλήρως και έγκαιρα.

 Αν όλοι οι απαραίτητοι όροι που περιλαμβάνονται στο παρόν έγγραφο εκπληρωθούν, το Eurogroup και το συμβούλιο του ESM μπορεί, σύμφωνα με το άρθρο 13.2 της συνθήκης του ESM να ζητήσει από τους θεσμούς να διαπραγματευτούν ένα νέο πρόγραμμα του ESM, εφόσον τα προαπαιτούμενα του Άρθρου 13 της συνθήκης του ESM καλυφθούν στη βάση της αξιολόγησης που αναφέρεται στο άρθρο 13.1.

 Για να υποστηριχθεί η ανάπτυξη και η δημιουργία θέσεων εργασίας στην Ελλάδα (τα επόμενα 3-5 χρόνια) η Κομισιόν θα συνεργαστεί στενά με τις ελληνικές αρχές για να κινητοποιήσει μέχρι και €35 δισ. (μέσα από διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα), για να χρηματοδοτήσει την οικονομική δραστηριότητα και επενδύσεις, συμπεριλαμβανομένων και ποσών που θα δοθούν σε SMEs. Ως ένα έκτακτο μέτρο και δεδομένης της ιδιάζουσας κατάστασης στην Ελλάδα, η Κομισιόν θα προτείνει την αύξηση της προχρηματοδότησης κατά €1 δισ., προκειμένου να δώσει μία ώθηση στις επενδύσεις, κάτι για το οποίο θα συνεργαστούν τα νομοθετικά όργανα της Ε.Ε. Το επενδυτικό πλάνο για την Ε.Ε. θα παράσχει επίσης χρηματοδοτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα.

Όλα τα παραπάνω φυσικά προϋποθέτουν και τη λαϊκή συναίνεση, τη πολιτική σταθερότητα και τη συνέπεια των ελληνικών αρχών, γι αυτό ότι θα μας δίνεται, θα δίνεται με το σταγονόμετρο και μετά από αλλεπάλληλους ελέγχους. Το μέλλον προβλέπεται ζοφερό και οι ρεαλιστές αναλυτές το χαρακτηρίζουν επιεικώς αβέβαιο. Σε τέτοιες συνθήκες η πιθανότητα ανατροπών δεν αποκλείεται. Ίδωμεν.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.