Λιμενική  υποδομή  σήμερα  και  αύριο

Θέλω  να  μεταφέρω  κάποιους  προβληματισμούς  και  απόψεις  σχετικά  με  της  λιμενικές  υποδομές στη  Ρόδο  μετά  από  πολλά  χρόνια ενασχόλησης  με το  αντικείμενο  και  πάρα  πολλά  ταξίδια  στο  εξωτερικό  πάντα  μέσα  σε  βαπόρια  λιμάνια ναυπηγεία και  γενικά  στη  Θάλασσα  και  της  υποδομές  ξηράς  που κατασκευάζονται.

Γράφει ο Νίκος  Α  Χαραλάμπης
Ναυπηγός Μηχανολόγος Μηχανικός

Το  νησί  της  Ρόδου  αναπτύχτηκε  ως προς την  θαλάσσια  υποδομή  εντελώς  αντίθετα  με την  λογική ,  δηλαδή από  ένα  νησί  που  φιλοξενούσε  ψαροκάικα  και μικρά  φορτηγά  καΐκια  ,γιατί  αυτές  ήταν  τότε  η  ανάγκες , ξαφνικά  ο  Τουρισμός  έγινε  η  Κύρια  και  μοναδική  ίσως  βιομηχανία  που  ανάγκασε  εμάς  τους  Ροδίτες  να  δημιουργήσουμε  υποδομές  για  πλοία  που  μεταφέρουν  κυρίως επιβάτες.

Έτσι  στην  πραγματικότητα ι  δεν  προγραμματίσαμε  τίποτα  εμείς, δεν  προγραμματίσαμε  εμείς Λιμάνια  για  πλοία με  βύθισμα  πάνω  από    7-8  μέτρα  αναγκαστήκαμε  να  κατασκευάζουμε  βαθύτερα  λιμάνια

Δεν  προγραμματίσαμε  λιμάνια  με  χώρους  αποβιβάσεις  και  επιβιβάσεις  επιβατών  αναγκαστήκαμε  να  ακολουθήσουμε  την  επιβατική  κίνηση και  να  χρησιμοποιούμε  ένα  λιμάνι  που  κατασκευάστηκε με  σκεπτικό αρχαίων  εποχών  και  αναγκών

Δεν  προγραμματίσαμε  χώρους  για  να  επισκευάζονται  αυτά  τα  βαπόρια  αναγκαστήκαμε  να προχωρήσουμε  σε  κάποιες  κατασκευές  οι  οποίες  παραμένουν ανεκμετάλλευτες  και  όταν  της  χρησιμοποιήσουμε  θα  είναι αρχαίες

Δεν  προγραμματίσαμε  Μαρίνες για  να  φιλοξενούμε  καλύτερης  οικονομικής  ποιότητας  σκάφη  , αναγκαστήκαμε  να  ακολουθήσουμε  με κάποιες Θαλάσσιες  λεκάνες  που  ακόμη και  σήμερα  δεν  λειτουργούν

Όλα  αυτά  βέβαια που  κατασκευάζουμε  είναι,  αν  όχι  πεπαλαιωμένα , τουλάχιστον  δεν  είναι  μοντέρνα  ούτε  συμβαδίζουν  με  προοπτική  10 ετιας  η  20 ετιας .

Δεν  θα  σταθώ  για  ευθύνες  της  Γραφειοκρατίας  και  για το κακό  κράτος , ευθύνη  έχουμε  και  εμείς οι  πολίτες  και  οι  πολιτικοί

Έχουμε  ευθύνη  γιατί  αντί  να  αντιμετωπίζουμε  το πρόβλημα  συνολικά    κοιτάμε  κάθε  φορά  ξεχωριστά  το  κάθε  ένα  , αγνοώντας  ότι  η  Λιμενική  Υποδομή  είναι  μια  βιομηχανία  με  τεράστιες  δυνατότητες  που  ανανεώνεται  και  αναπροσαρμόζεται  συνεχώς και  που  τέλος  τέλος  δίνει  δουλεία  , ζωή  και ανάσα  στην  τοπική  και  εθνική  κοινωνία .

Θα  προσπαθήσω  παρακάτω  να  αναφερθώ  σε  καταστάσεις και  προτάσεις  που  κατά  την  άποψη  μου  πρέπει  να μελετήσουμε  και  να  υλοποιήσουμε  πριν  είναι  πάλι  αργά  και  μας  πάρει  αποκάτω  η  πρόοδος
Με  λίγα  λόγια  δηλαδή  ενώ    εμείς προσπαθούμε  να  κατασκευάσουμε  λιμάνια  5ης  γενιάς    ήδη    χρειαζόμαστε  10ης  γενιάς .
Πρέπει  να    καθορίσουμε  χωροταξικά  την  θέση που θα  ολοκληρώσουμε  η  θα  κατασκευάσουμε την  ΛΙΜΕΝΙΚΗ  ΥΠΟΔΟΜΗ  για  τα  επόμενα 15  με  20  χρόνια .

Ετσι  :
Σε    ένα Νησί  σαν  την  Ροδο  με τέτοια  γεωπολιτική  θέση  είναι  απαραίτητο  να υπάρχουν  και να είναι  εν λειτουργία όχι  σήμερα  αλλά  εδώ  και  πολλά  χρόνια : )
1.    Λιμανι  για Επιβατική  κίνηση
2.    Λιμανι Εμπορική  κίνηση
3.    Λιμανι  για  Φορτία  με  κοντεινερς
4.    Λιμανι  για Επικίνδυνα  Φόρτια
5.    Λιμανι  για  Φορτια ρυπογονα – χυμα
6.    Λιμανια για ελιμενισμο  σκαφων –Μαρινες
7.Λιμανι  με  υποδομη Ναυπηγοεπισκευαστικη

Όσο  και  αν  φαίνονται  πολυτέλεια  (αλλά φανταστείτε  ότι  δεν  τα  προγραμματίσαμε  ακόμη), στο  τόπο  μας  γίνονται  όλα  τόσο  αργά και  πρόχειρα  που  απλά  μπαλώνουμε  και  δεν  προγραμματίζουμε  εκ  των  προτερω
Δηλαδή  Χρειάζεται  από  τώρα  διαχωρισμός  προγραμματισμός και
πρόβλεψη  των  χώρων  που  θα  αναπτυχτούν  αυτά τα  λιμάνια

1. Λιμάνι  για  επιβατική  κίνηση
Για  τα  δεδομένα  της  Ρόδου  όπου  δεν  υπάρχουν  κακές  καιρικές  συνθήκες  με  χιονιά  και  πολύ  κρύο  αυτό που  χρειάζεται  είναι  η  προστασία  από  τον  ήλιο  κατά  την  επιβίβαση  και  αποβίβαση σε  ένα  περιβάλλον  που  να προϊδεάζει  την  ομορφιά  του  νησιού  μας
Δηλαδή
χρειάζεται  να  προστατεύουμε  εξωτερικά  το λιμάνι  και να  στολίσουμε το  Λιμάνι  που  έχουμε
σήμερα  με  άλλα λόγια  :
– προστασία  της  Ακαντιας  από  τους Νοτιοανατολικούς και  Βορειοανατολικούς άνεμους με νησίδα .
την  ίδια  στιγμή
-Να προβλεφτεί  με  μελέτη  από το  Λιμενικό  Ταμείο      κατασκευής  Μετά  την  νέα  Μαρίνα
μεγάλης  προβλήτας 200 μέτρα  τουλάχιστον  με  κατεύθυνση Νοτιά  για  να  χρησιμοποιείται  το
καλοκαίρι  για  την  πρόσδεση  κρουαζιερόπλοιων .
-ΝΑ  Προγραμματίσουμε    νέο  επιβατηγό  λιμάνι  στο  Πλυμυρι  (Κάρπαθος Κάσος ).

2.Εμπορική  κινηση
Για  τα  πλοια  που  μεταφέρουν  κυρίως  φορτία  -φορτηγά  πλοία
Αυτό  μπορεί  να  είναι  το  ίδιο  λιμάνι  με  τον  χώρο  για  φορτοεκφόρτωση  Κοντέινερς

3.Κοντέινερς
Εδώ  πρέπει  να  προβλεφτεί  το
μεγαλύτερο  δυνατόν  λιμάνι με την  μεγαλύτερη  λεκάνη και τον  μεγαλύτερο χερσαίο χωρο  διότι  στο  πάρων και  στο  άμεσο  μέλλον  όλες  η  μεταφορές  θα  γίνονται  με  κοντεινερς  , όπως  ήδη  γίνεται  σε  ολόκληρο  τον  υπόλοιπο  κόσμο
Τα  πλοία  αυτά  έχουν  τεράστιες  διαστάσεις 300  με  400  μέτρα  και  πρέπει  ο  χώρος  – λιμάνι  που  θα  προβλεφτεί  να  έχει  μεγάλη  θαλάσσια  λεκάνη  και  να  μπορεί  να  υπάρχει  προοπτική  για να  μεγαλώσει  και  άλλο .
Στο  υπάρχον  λιμάνι  της  Ακάντιας  πρέπει  από  σήμερα  να  ξεκινήσει  μια  προμελέτη  για  επέκταση  του  λιμανιού  για  να  μπορέσει  να  υποδεχτεί  τέτοια  πλοία  με  τους  αντίστοιχους  χερσαίους  χώρους .
Η  Ροδος  μπορεί  να  γίνει  το  μεγαλύτερο  ΔΙΑΚΟΜΕΤΑΚΟΜΙΣΤΙΚΟ  ΚΕΝΤΡΟ  Κοντεινερς  στην  Μεσόγειο .Να  έρχονται  εδώ  τα  κοντεινερς  να  αποθηκεύονται  για  λίγο  και  να  συνεχίζουν  για  την  υπόλοιπη  Ευρώπη  – Φανταστείτε  την  ανάπτυξη  που  θα  προκύψει  για  αυτό  τον  τόπο ???

4-5 .Φόρτια  επικίνδυνα

Κατασκευή λιμανιού  Στα πετρέλαια ( Χρυσοχοιδη ) για  επικίνδυνα  φορτία  πετρελαιοειδή  και  άλλα .
Υπάρχει  ήδη  μια  απαρχαιωμένη  μελέτη  χρειάζεται  επικαιροποιηση
Κατασκευή  κρηπιδώματος – προβλήτας  μετά  το  νέο  καρνάγιο  για χρήση οχλουσων φορτίων
Εδώ  μπορεί  να  είναι  και  το λιμάνι  για  τα  ρυπογόνα – χύμα φορτία

6.Ελλιμενισμό  ιδιωτικών σκαφών – Μαρίνες

Πρέπει  Να  στραφούμε  στο τουρισμό  του  υψηλού  Γιωτινγκ  αφού  υλοποιήσουμε  το  μινιμο  των  υποδομών
Και  έχουμε  ήδη  χάση  το  παιχνίδι  με  της  άπλες Μαρινες  από  τους  Γείτονες  μας  απέναντι .
Άρα  θα  πρέπει  να  παρέχουμε  εκτός  από  χώρο  ελλιμενισμού  που  παρέχουν  όλοι  και  πολλά  άλλα  όπως  χώρο  προσγείωσης  ελικοπτέρων  .  χώρο  διανυκτέρευσης  με  πολύ  υψηλα  στάνταρ  (  έχουμε την  ξενοδοχειακή εμπειρία ) Χώρο πολυτελών  εστιατόριων  με  τοπικά  μενού ,  χώρο  με δισκοθήκες  και  πολλά  άλλα  τέτοια  που  δεν  έχουν  οι  άλλοι.
Άμεση  επέκταση  του  λιμενίσκου  στο  Φαληρακι  για  κατασκευή  νέας  Μαρίνας  στην  ανάγκη  και  με  ιδιωτική  πρωτοβουλία  ηδη  είμαστε  πολύ  καθυστερημένοι .
Ταυτόχρονα  επέκταση  με  νέο    σχέδιο  για  Μαρινα  στης  Φανες ,( όχι  αυτό  που  ετοιμάζουν  στο  Λιμενικό  Ταμείο  σήμερα )  ένα  άλλο  κέντρο  που  έχουμε  παραμελήσει τραγικά
Όλα  αυτά  τα  έργα  με  ένταξη  σε  κάποιο  πρόγραμμα . Η  περιφέρεια  είναι  πρόθυμη  να  βοηθήσει ,  άλλα  πρέπει  το  Λιμενικό  Ταμείο  να  ξεκινήσει  από  σήμερα  μεθοδικά για  το  κάθε  ένα .

7.Ναυπηγοεπισκευαστική  Μονάδα
Δεν  είναι  ανάγκη  να  μιλήσω  για  το  έγκλημα  του  νέου  καρνάγιου  ένας  έτοιμος χώρος  που  θα  έδινε  στην  τοπική  κοινωνία  θέσεις  εργασίας  και  εκατομμύρια στο  τοπο .
Πρόταση :
άμεση  εκμετάλλευση  από  το  Δημοτικό  Λιμενικό  Ταμείο  με  μια  επιτροπή  και  θα  δείτε  για  πότε  καθαρίζει  ο  τόπος  από  της  βρωμιές .Χρειάζεται άμεση  ολοκλήρωση  της  περίφραξης και  μετά όλα θα  είναι  υπό  έλεγχο .
Ταυτοχρονα ετοιμασια ξανα  του  διεθνη  διαγωνισμου για  να  εκμεταλευτουμε  αυτη την  περιουσια  και  να δημιουργησουμε πολλες θεσεις  εργασιας . άλλη  λύση      είναι  ήδη  ανάξια  συζητήσεων  πια  με  αυτό το  κρατικό  μηχανισμό .

Χρειάζεται Από  σήμερα  προετοιμασία  για  λιμενικές  ζώνες  και  αδειοδοτησης για  να  μπορέσουμε  τα  επόμενα  χρόνια να ξεκινήσουν  με  όποια  προοπτική  αποπεράτωσης  τους .
Να  προσδιορίσουμε  να  χωροθετησουμε τα  σημεία  τώρα  που  θα  κατασκευαστούν  και  να τα  δεσμεύσουμε  γιατί  σε  μερικά  χρόνια  ολόκληρο  το  νησί  θα  διεκδικείται  είτε  από  ξενοδόχους  που  θα  ενοχλούνται  από  διπλανές  δραστηριότητες  είτε  από  κατοικίες  που  οι  κάτοικοι  δεν  θα  θέλουν  κάποιες  δραστηριότητες  δίπλα  τους
Πριν  Το  νέο  καρνάγιο  ολοκλήρωση  της  Ιχθυόσκαλας  ένα  έργο  που  είναι  εύκολο  γρήγορο  αλλά  κυρίως χρήσιμο  αφού  θα  ελευθερώσουμε  την  ΚΟΛΟΝΑ  και θα ξεχωρίσουμε  δραστηριότητες .
Ολοκλήρωση  του  λιμανιού  της  Καμειρου  σκάλας
έχουμε  μείνει  πίσω  σε  όλα  αυτά    γιατί ;
Μήπως  είναι  καιρός  να  διεκδικούμε  να  φωνάζουμε  και  κυρίως  να
Προγραμματίζουμε;

Νικος  ΧΑΡΑΛΑΜΠΗΣ

Leave a Reply

Your email address will not be published.