Τσακαλώτος: Λύση για τα «κόκκινα δάνεια» μέχρι την Πρωτοχρονιά

Σε συνεννόηση με τους Θεσμούς δεν συμπεριλήφθηκαν οι ρυθμίσεις για τις πρόωρες συντάξεις και ο φόρος για τους αγρότες, ξεκαθάρισε, λαμβάνοντας το λόγο ο Ευκλείδης Τσακαλώτος. Σε έντονο ύφος ζήτησε να μην κάνουν κάποιοι τα βαποράκια, αναφερόμενος σε σενάρια που κυκλοφορούν ότι θα έρθει τρίτο και τέταρτο πακέτο μέτρων τώρα προς ψήφιση. Απαντώντας σε τοποθέτηση του εισηγητή του ΠΑΣΟΚ Αντρέα Λοβέρδου, τόνισε: «Δεν προσέξατε ότι οι προηγούμενοι υπουργοί δεν πίστευαν όσα ψήφιζαν; Μη κοιτάτε αλλού όταν έχετε και εσείς πολιτική ευθύνη. Μην κάνετε μαθήματα στην κυβέρνηση της Αριστεράς, η κυβέρνηση διαπραγματεύεται και σε αυτό υπάρχει και συμβιβασμός».

Ο υπουργός ανέφερε ακόμα ότι «μέχρι την 1η Γενάρη θα έχουμε φέρει λύση για τα κόκκινα δάνεια και για την πρώτη κατοικία, κυρίως των φτωχών ανθρώπων» και πρόσθεσε ότι  δεν χρειάζεται ανησυχία. 

Σχετικά με τη ρύθμιση που ψηφίζεται σήμερα τόνισε ότι η ευρωπαϊκή οδηγία για τις τράπεζες περιλαμβάνει την εγγύηση των καταθέσεων έως 100.000 ευρώ και την τραπεζική εποπτεία, ενώ ανέφερε ότι μετά το 2016 θα ισχύει η  τραπεζική οδηγία, όπου έως τότε θα έχει ολοκληρωθεί η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. «Oι καταθέτες μπορούν να έχουν μεγαλύτερη ασφάλεια για το μέλλον», δήλωσε.


Πριν από περίπου μισή ώρα, γύρω στις 09.45 μ.μ., ξεκίνησε η συζήτηση στη Βουλή. Σε εξέλιξη έντονη αντιπαράθεση, η οποία αφορά στην πρόεδρο της Βουλής Ζωή Κωνσταντοπούλου, η οποία κάνει λόγο για μη εγγύηση της τήρησης του Συντάγματος. Ο κ. Νίκος Δένδιας, ζήτησε ήδη την κατάθεση πρόταση μομφής από την κυβέρνηση κατά της προέδρου της Βουλής, ενώ ο εκπρόσωπος του ΚΚΕ υποστήριξε ότι η σημερινή κυβέρνηση έχει … ξεπεράσει τις προηγούμενες κυβερνήσεις!

Τι περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Επείγοντα μέτρα εφαρμογής του ν.4334/2015 (Α80)», που συζητείται σήμερα στη Βουλή και ψηφίζεται στις 3 τα ξημερώματα:

Ι. Επἑρχονται εκτεταμένες μεταβολές στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (Κ.Πολ.Δ), με την τροποποίηση, συμπλήρωση ή κατάργηση υφιστάμενων διατάξεων του π.δ. 503/1985. Μεταξύ άλλων, οι βασικές από δημοσιονομική άποψη μεταβολές εστιάζονται στα εξής σημεία:


Τα βασικά  σημεία 

  • Υιοθέτηση Κοινοτικής Οδηγίας BRRD: θα προβλέπεται ότι σε περίπτωση που χρειαστεί διάσωση τραπεζών, αυτή θα γίνεται με την επιβάρυνση -κατά σειρά- των μετόχων, των ομολογιούχων και των καταθετών με καταθέσεις άνω των 100000 ευρώ ανά πιστωτικό ίδρυμα και ανά δικαιούχο (θα προστατεύονται οι καταθέσεις κάτω των 100000 ευρώ)
  • ΕΝΦΙΑ: διατήρηση ως το 2016, με πρόβλεψη ώστε η όποια αλλαγή στις αντικειμενικές αξίες να μην επηρεάσει τον στόχο για έσοδα ύψους 2,65 δισεκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο
  • Ενοίκια: αύξηση των συντελεστών φορολόγησης των εισοδημάτων από ενοίκια (α) από 11% σε 15% για εισόδημα μέχρι 12000 ευρώ και (β) από 33% σε 35% για εισόδημα πάνω από 12000
  • Επίδομα θέρμανσης: κατάργησή του (δεν αποκλείεται μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου, ο οποίος έχει εξισωθεί με εκείνον του πετρελαίου κίνησης)
  • Ληξιπρόθεσμα: τροποποίηση των ρυθμίσεων του 2014 και 2015 για τις δόσεις σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία
  • Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας: υιοθέτηση νέου, με στόχο την επιτάχυνση της δικαστικής διαδικασίας

Οι διατάξεις που αποσύρθηκαν και δεν θα ψηφιστούν είναι:

  • Αγρότες: αύξηση του φόρου εισοδήματος στο 23% και μείωση κατά 50% της επιδότησης στο αγροτικό πετρέλαιο
  • Πρόωρες συντάξεις: κατάργησή τους, με σταδιακή αύξηση ως το 2022 του ορίου ηλικίας στα 67 έτη ή στα 62 έτη με 40 χρόνια ασφάλισης

1. Αυξάνονται οι χρηματικές ποινές που επιβάλλονται από το αρμόδιο δικαστήριο κατ’ εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 204, 205, 232 και 607 του Κώδικα, οι οποίες αποτελούν εφεξής δημόσιο έσοδο. (Σήμερα, τα εν λόγω ποσά αποτελούν έσοδο του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολουμένων – Τομέα Ασφάλισης Νομικών/φορέας της Γενικής Κυβέρνησης).

2.α. Επανακαθορίζεται η σειρά κατάταξης των δανειστών στον πίνακα των γενικών προνομίων (άρθρο 975) και ορίζεται ότι κατατάσσονται στην τρίτη σειρά, οι απαιτήσεις του Δημοσίου από φόρο προστιθέμενης αξίας και τους λοιπούς παρακρατούμενους και επιρριπτόμενους φόρους με τις προσαυξήσεις κάθε φύσης, τους τόκους και τα πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής που επιβαρύνουν τις απαιτήσεις αυτές. [Σήμερα, σύμφωνα με το άρθρο 61 του

ΚΕΔΕ, για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές από φόρο προστιθέμενης αξίας, με τις κάθε φύσεις προσαυξήσεις, το Δημόσιο κατατάσσεται στην δεύτερη σειρά του άρθρου 975 του Κ.Πολ.Δ. και πριν την ικανοποίηση των απαιτήσεων του άρθρου 976 (ειδικά προνόμια)].

β. Καταργείται η πρόβλεψη ότι η διαίρεση του πλειστηριάσματος σε ποσοστά, σύμφωνα με το άρθρο 977 (συρροή γενικών και ειδικών προνομίων), διενεργείται μετά την ικανοποίηση των απαιτήσεων της τρίτης τάξης του άρθρου 975, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι απαιτήσεις των φορέων κοινωνικής ασφάλισης αρμοδιότητας της γενικής γραμματείας κοινωνικών ασφαλίσεων.

γ. Στη διαίρεση του πλειστηριάσματος κατάργηση το νέο άρθρο 977, ποσοστό 10% διατίθεται για την ικανοποίηση μη προνομιούχων απαιτήσεων, μειώνοντας αντίστοιχα τα ποσοστά των μεν ειδικών προνομίων σε 65% (από 66,6%) και των γενικών προνομίων σε 25% (από 33,33%). Στην περίπτωση που δεν υπάρχουν μη προνομιούχες απαιτήσεις, η διαίρεση του πλειστηριασματος μεταξύ γενικών και ειδικών προνομίων εξακολουθεί να έχει ως σήμερα (1/3 και 2/3 αντίστοιχα). Επίσης, καθορίζεται ο τρόπος ικανοποίησης σε περίπτωση συρροής δύο εκ των τριών κατηγοριών απαιτήσεων.

δ. Ως τιμή πρώτης προσφοράς για τον πλειστηριασμό ακινήτου ορίζεται η εμπορική του αξία, όπως αυτή προσδιορίζεται κατάργηση το χρόνο της κατάσχεσης. (Σήμερα, ορίζεται η αξία που προκύπτει από τον προσδιορισμό της αξίας του ακινήτου με αντικειμενικά κριτήρια. σύμφωνα με το ν. Ι249/Ι982, όπως ισχύει). (άρθρο Ι)

ΙΙ. Ενσωματώνεται στην εσωτερική έννομη τάξης η οδηγία 2014/59/ΕΕ, που θεσπίζει το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο για την ανάκαμψη και εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων, με τις εξής κατάργηση βάση κατηγορίες ρυθμίσεων:

α. Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση της διαδικασίας ανάκαμψης και της διαδικασίας εξυγίανσης των οριζόμενων οντοτήτων του χρηματοοικονομικού και χρηματοπιστωτικού τομέα, σε αντιστοιχία με τα μακροοικονομικά δεδομένα της εκάστοτε οικονομικής συγκυρίας.

β. Ενδοομιλική χρηματοδοτική στήριξη.

γ. Μέτρα έγκαιρης παρέμβασης και εξουσἱες αρμόδιων αρχών για τη λήψη τους.

δ. Εξουσίες αρχής εξυγίανσης και αρμοδιότητες Υπουργού Οικονομικών (παροχή σύμφωνης γνώμης στις οριζόμενες περιπτώσεις καθώς και για κάθε απόφαση της αρχής εξυγίανσης που έχει άμεσο δημοσιονομικό αντίκτυπο ή συστημικἑς συνέπειες).

ε. Προϋποθέσεις ισχύος της δυνατότητας εξυγίανσης ιδρύματος, προσδιορισμός διαδικασίας και κριτηρίων αξιολόγησης της δυνατότητας εξυγίανσης και αντιμετώπιση/εξάλειψη των ενδεχόμενων εμποδίων στη δυνατότητα εξυγίανσης με εφαρμογή κατάλληλων μέτρων.

στ. Προϋποθέσεις για την εφαρμογή ενεργειών εξυγίανσης σε ένα πιστωτικό ή χρηματοδοτικό ίδρυμα, ή σε μία εταιρία συμμετοχών.

ζ. Μέτρα εξυγίανσης στα οποία μπορεί να προβεί μεμονωμένα ή συνδυαστικά η αρχή εξυγίανσης [εντολή μεταβίβασης, σύσταση μεταβατικού ιδρύματος, διαχωρισμός περιουσιακών στοιχείων (συνδυαστικά με άλλο μέτρο) και αναδιάρθρωση παθητικού, στο πλαίσιο της οποίας η αρχή εξυγίανσης ασκεί εξουσίες απομείωσης και μετατροπής των κεφαλαιακών μέσων σε μετοχές ή άλλους τίτλους ιδιοκτησίας των ιδρυμάτων και οντοτήτων].

η. Αναγκαίες διασφαλίσεις των δικαιωμάτων των μετόχων και πιστωτών κατάργηση την εφαρμογή των μέτρων εξυγίανσης.

θ. Προϋποθέσεις:

– συμμετοχής του Δημοσίου στην ανακεφαλαιοποίηση ιδρύματος ή

οντότητας με δημόσια κεφαλαιακή στήριξη έναντι κοινών μετοχών κ.α..

Επιπλέον, καθορίζεται ότι η διοίκηση και διαχείριση του ιδρύματος ή οντότητας που μετέχει το Δημόσιο ασκείται με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, εφόσον αυτό επιτρέπεται από το ύψος συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο αυτών, και ότι η συμμετοχή του Δημοσίου μεταφέρεται στον ιδιωτικό τομέα αμέσως μόλις το επιτρέψουν οι εμπορικές και χρηματοπιστωτικές συνθήκες,

– θέσης, ενός ιδρύματος ή οντότητας υπό προσωρινό δημόσιο έλεγχο με την έκδοση μίας ή περισσότερων εντολών μεταβίβασης μετοχών, με εκδοχέα εντολοδόχο του Δημοσίου ή εταιρεία που ανήκει και ελέγχεται πλήρως από αυτό. Ομοίως ισχύουν εδώ τα προαναφερθέντα για την άσκηση διοίκησης και διαχείρισης του ιδρύματος ή οντότητας που τίθεται υπό προσωρινό δημόσιο έλεγχο, καθώς και για τη μεταβίβαση της συμμετοχής του Δημοσίου.

ι. Υποχρεώσεις πιστωτικών ιδρυμάτων (πλήρωση ανά πάσα στιγμή της ελάχιστης απαίτησης ιδίων κεφαλαίων και επιλἑξιμων υποχρεώσεων με προσδιορισμό του τρόπου υπολογισμού τους).

ια. Συγκρότηση Σωμάτων Αρχών Εξυγίανσης και Ευρωπαϊκού Σώματος

Εξυγίανσης για τις οριζόμενες περιπτώσεις.

ιβ. Ορισμός ως Ταμείου Εξυγίανσης για τα πιστωτικά ιδρύματα του Σκέλους Εξυγίανσης του Ταμείου Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ) και για τις επιχειρήσεις επενδύσεων του Σκἑλους Εξυγίανσης του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών. Το Ταμείο Εξυγίανσης χρησιμοποιεί τους επαρκείς χρηματοδοτικούς πόρους που πρέπει να διαθέτει μετά από απόφαση της αρχής εξυγίανσης και μόνο στο βαθμό που είναι αναγκαίο να διασφαλιστεί αποτελεσματική εφαρμογή των μέτρων εξυγίανσης κ.λπ. (άρθρο 2)

Σύμφωνα πάντα με την έκθεση του ΓΛΚ, από τις προτεινόμενες διατάξεις επέρχονται τα ακόλουθα αποτελέσματα:

Ι. Επί του κρατικού προϋπολογισμού

Ενδεχόμενη δαπάνη από την εφαρμογή της δυνατότητας παροχής δημόσιας κεφαλαιακής συμμετοχής σε ίδρυμα ή οντότητα, ή της θέσης αυτών υπό προσωρινό δημόσιο έλεγχο, το ύψος της οποίας εξαρτάται από τις συντρέχουσες, κατάργηση τη δεδομένη χρονική στιγμή, πραγματικές συνθήκες.

Στην περίπτωση αυτή, το χαρτοφυλάκιο του Ελληνικού Δημοσίου θα αυξηθεί ισόποσα της αξίας συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο του ιδρύματος ή οντότητας. [άρθρο 2 (άρθρα 57-58 της Οδηγίας)Ι

ΙΙ. Επί του κρατικού προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών

Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (ν.π.δ.δ. επιχορηγούμενα από τον κρατικό προϋπολογισμό – φορείς Γενικής Κυβέρνησης)

Ενδεχόμενη απώλεια εσόδων του Δημοσίου και των φορέων κοινωνικής ασφάλισης αρμοδιότητας της γενικής γραμματείας κοινωνικών ασφαλίσεων, λόγω της αποδυνάμωσης των ισχυόντων σήμερα προνομίων τους στις διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης. | άρθρο 1 (άρθρο 957 του Κ.Πολ.Δ.)

Leave a Reply

Your email address will not be published.