Περιλαμβάνει 38 όρους-«φωτιά» για να κλείσει η συμφωνία – Μεταξύ άλλων: Αλλαγές στις κατώτατες συντάξεις, αύξηση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, αύξηση προκαταβολής φόρων σε επιχειρήσεις, περιορισμός της φοροαπαλλαγής των αγροτών, απελευθέρωση επαγγελμάτων

Κατατέθηκε στο ελληνικό κοινοβούλιο τα μεσάνυχτα της Τρίτης η πολυαναμενόμενη συμφωνία για τη νέα δανειακή σύμβαση της Ελλάδας, συνοδευόμενη από τη λίστα των προαπαιτούμενων μέτρων, ενώ έπειτα από περίπου δύο ώρες αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της Βουλής, καθώς ανέμενε την έγκριση της Προέδρου Ζωής Κωνσταντοπούλου.

Η κυβέρνηση κατάθεσε προς κύρωση το “Σχέδιο Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης”, όπου σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του προσχεδίου  προτείνεται να εισαχθεί για συζήτηση και να ψήφιση με τη μορφή του κατεπείγοντος δεδομένου ότι εντάσσεται στην άμεση δέσμη μέτρων που προβλέπονται ως αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης με τους εταίρους και περιλαμβάνει διατάξεις, η ψήφιση των οποίων είναι προυπόθεση για την επικύρωση της συμφωνίας και την εκταμίευση της πρώτης δόσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας.

Η κυβέρνηση ζητά μάλιστα να εφαρμοστεί ο κανονισμός του άρθρου 109 της Βουλής και να εισαχθεί προς συζήτηση στις Επιτροπές την Τετάρτη και να έχει ψηφιστεί ως τις 13 Ιουλίου ημέρα Πέμπτη.

Το σχέδιο αποτελείται από δύο άρθρα, όπου στο πρώτο περιλαμβάνονται τα προαπαιτούμενα και στο άρθρο 2 παρέχονται οι εξουσιοδοτήσεις προς  τον υπουργό Οικονομιών και στην διοικηση του ΤΧΣ για την υπογραφή της συμφωνίας και όλων των απαιτούμενων σχετικά με αυτής εγγράφων.  Επισης με τη παράγραφο Β κυρώνεται από τη Βουλή η σύμβαση χρηματοδοτικής διευκόλυνσης μεταξύ ESM, Ελληνικής κυβέρνησης, ΤΧΣ και Τράπεζας της Ελλάδος.  Το ποσό της νέας δανειακής σύμβασης δύναται να φθάσει τα 86 δισ. ευρώ, ενώ το Μνημόνιο συνεννόησης θα είναι τριετές πρόγραμμα μεταξύ του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας και της ελληνικής κυβέρνησης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.

Διαβάστε την αιτιολογική έκθεση

Διαβάστε το α΄ μέρος του νομοσχεδίου

Διαβάστε το β΄ μέρος του νομοσχεδίου

Διαβάστε το γ΄ μέρος του νομοσχεδίου

Διαβάστε το δ΄ μέρος του νομοσχεδίου

Διαβάστε την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους

Διαβάστε την ειδική έκθεση συνεπειών

38 όροι «φωτιά» για να κλείσει η συμφωνία

Τριάντα οχτώ προαπαιτούμενα συνολικά, για να έρθει το νέο δάνειο, θα πρέπει να ψηφιστούν συνολικά έως την Πέμπτη στη Βουλή:

1.      Αλλαγές στον Πτωχευτικό Κώδικα

2.      Αλλαγές στον κώδικα είσπραξης και στους κανόνες δαγραφής χρεών προς το δημόσιο

3.      Μείωση ακατάσχετων ορίων για οφειλές στο δημόσιο

4.      Αλλαγές στις διώξεις για χρέη στο δημόσιο

5.      Αλλαγές στις 100 δόσεις

6.      Αλλαγές στις ετήσιες χρηματοοικονομικές καταστάσεις των επχειρήσεων

7.      Αύξηση προκαταβολής φόρων σε επιχειρήσεις

8. Κατάργηση  της επιβολής φόρου 26% στς εισαγωγές προς αποφυγήν για τριγωνικές συναλλαγές μέσω Κύπρου, Βουλγαρίας κλπ

9.      Περιορισμός φοροαπαλλαγών για ναυτιλιακές επιχειρήσεις

10.    Κατάργηση φοροαπαλλαγών πρακτόρων ΟΠΑΠ

11.   Περιορισμός της φοροαπαλλαγής των αγροτών

12.   Κατάργηση έκπτωσης φόρου στο αγροτικό ντίζελ

13.   Μείωση ΦΠΑ από 23% σε 13% για το μοσχαρίσιο κρέας

14.   Αύξηση ΦΠΑ από 0% σε 23% για ιδιωτικά εκπαιδευτήρια

15.   Ηλεκτρονικά συστήματα καταπολέμησης φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου

16.   Το ΣΔΟΕ συγχωνεύεται με την ημιανεξάρτητη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του υπουργειου Οικονομικών

17.   Αυξημένες ελευθερίες σε φοροελεγκτές

18.   Περιορισμός της αποζημίωσης για εκτός έδρας στο δημόσιο

19.   Ημιαυτόματες περικοπές κρατικών δαπανών από το δημοσιονομικό συμβούλιο αν ο προϋπολογισμός ξεφεύγει των στόχων του

20.   Άμεση εφαρμογή όλων των προαπαιτουμένων που ψηφίστηκαν τον Ιούνιο για το δάνειο-γέφυρα

21.   Κατάργηση φόρων υπερ τρίτων

22.   Αλλαγές για χρέη στα ασφαλιστικά Ταμεία

23.   Αλλαγές στις κατώτατες συντάξεις

24.   Ενοποίηση επικουρικών ταμείων

25.   Αύξηση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης

26.   Μειώσεις σε τιμές φαρμάκων

27.   Πλαφόν στις δαπάνες προμηθειών των κρατικών νοσοκομείων και αυτόματος μηχανισμός επιστροφών από επιχειρήσεις Υγείας προς το δημόσιο (claw back)

28.   Αλλαγές διοικήσεων στα κρατικά νοσοκομεία

29.   Αλλαγές στις προσφορές/εκπτώσεις των καταστημάτων

30.   Μέτρα απελευθέρωσης της αγοράς Ενέργειας

31.   Διαχωρισμός της ΔΕΣΦΑ

32.   Μέτρα απελευθέρωσης της αγοράς φορτηγών μεταφορών

33.   Μέτρα απελευθέρωσης για πώληση του γάλακτος

34.   Μέτρα απελευθέρωσης πώλησης του ψωμιού

35.   Μέτρα απελευθέρωσης στα τουριστικά λεωφορεία

36.   Μέτρα απελευθέρωσης στα τουριστικά επαγγέλματα

37.   Μέτρα απελευθέρωσης του επαγγέλματος των δικαστικών επιμελητών

38.   Μέτρα απελευθέρωσης του επαγγέλματος των συμβολαιογράφων

Από που περιμένουν έσοδα, από που απώλειες εσόδων

Σύμφωνα με την Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους η εξοικονόμηση δαπάνης από τη διαφορά μεταξύ του ποσού που χορηγείται μέχρι το 67ο έτος ηλικίας συνταξιοδοτημένων και κατώτατης σύνταξης που χορηγείται μετά τη συμπλήρωση του ανωτέρω ηλικιακού ορίου (δηλαδή από τις αλλαγές στην αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης) εκτιμάται σε 3 εκατ. ευρώ για το 2015, σε 17,2 εκατ. ευρώ για το 2016 και σε 28,5 εκατ. ευρώ για το 2017 (και κάθε επόμενο έτος).  Από την αύξηση των ορίων ηλικίας εκτιμάται σε 5 εκατ. ευρώ για το 2015, 29 εκατ. ευρώ για το 2016, 79 εκατ. ευρώ για το 2017, σε 157 εκατ. ευρώ για το 2018 και σε 263 εκατ. ευρώ για το 2019. Σύνολο 533 εκατ. ευρώ.

Επίσης, επί του κρατικού προυπολογισμού υπολογίζεται ενδεχόμενη ετήσια δαπάνη 8.100.000 εκατ. ευρώ από τη σύσταση 500 οργανικών θέσεων στην Γενική Γραμματεία Εσόδων. Ετήσια μείωση εσόδων 28,6 εκατ. από την κατάργηση των οριζόμενων ειδικών φόρων, εισφορών, τελών, και κρατήσεων. Ετησια μείωση εσόδων 170 εκατ. ευρώ από την υπαγωγή στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13% και των βοιδών, όπου για ο 2015 υπολογίζεται στα 70,8 εκατ ευρώ.

Σημειώνεται δε ότι μπορεί να υπάρξει απώλεια εσόδων από την εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων πτωχευτικού κώδικα.

Αντίθετα υπολογίζεται ετήσια αύξηση εσόδων από την υπο προυποθέσεις απαλλαγή ΦΠΑ των μη δημόσιων οργανισμών που παρέχουν υπηρεσίες εκπαίδευσης που εκτιμάται στα 240 εκατ. ευρώ από το 2016 και 168 εκατ. ευρώ για το 2015, την κατάργηση της απαλλαγής των ακινήτων του ΕΟΤ από τον ΕΝΦΙΑ στα 1,5 εκατ ευρω, την αύξηση του ΕΦΚ του diesel για τους αγρότες στα 13 εκατ. ευρώ το 2016, 66 εκατ. το 2017 και 105 εκατ. από το 2018, κατάργηση της έκπτωση 2% του φόρου εισοδήματος στην περίπτωση εφάπαξ καταβολής αυτού στα 28, 6 εκατ. από το 2016, από τις τροποποιήσεις για τη προκαταβολή φόρου εισοδήματος 370 εκατ. ευρώ για το 2015, 15,4 εκατ. ευρώ το 2015 από τη διενέργεια τεχνικού ελέγχου των οχημάτων.

Επίσης, θα υπάρξει ετήσια εξοικονόμηση δαπάνης για τις μειώσεις σε μισθολογικές παροχές των φορέων της γενικής κυβέρνησης  στα 22 εκατ. ευρώ, αλλά και ετήσια αύξηση εσόδων από την προσαύξηση κατά 4% των ποσών εισφοράς των πλοίων ελληνικών συμφερόντων υπό ξένη σημαία τα οποία είναι ασφαλιστικώς συμβεβλημένα με το ΝΑΤ.

Ο Τσίπρας έψαχνε όλη μέρα τη Ζωή και εκείνη δεν απαντούσε

Νέο μπλόκο από την Πρόεδρο, ζήτησε και έκθεση συνεπειών του ν/σ – Η κυβέρνηση μέσω Φίλη συγκέντρωσε υπογραφές μελών της Διάσκεψης των προέδρων και ζητείται η συνεδρίαση να γίνει το μεσημέρι, αντί για το βράδυ – Βούτσης: Στα όρια του προσχήματος η θεσμική της τυπολατρία

Να παρακάμψει τα εμπόδια που βάζει η  Ζωή Κωνσταντοπούλου στις διαδικασίες ψήφισης της νέας συμφωνίας με τη μορφή του κατεπείγοντος προσπαθεί το Μέγαρο Μαξίμου, ξεκινώντας όπως φαίνεται ανοιχτό πόλεμο με την πρόεδρο του Κοινοβουλίου, η οποία έχει μπλοκάρει τις συνεδριάσεις των Επιτροπών την Τετάρτη.

Η κυβέρνηση πέρασε στην αντεπίθεση και μέσω του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νίκου Φίλη έχει έρθει σε επικοινωνία με μέλη της Διάσκεψης των προέδρων- στην οποία θα αποφασιζόταν το άνοιγμα της Βουλής- για να  συνεδριάσει το μεσημέρι της Τετάρτης, αντί για το βράδυ στις 9.30. Συγκεκριμένα το πρωί της Τετάρτης είχαν συγκεντρωθεί οι υπογραφές των μελών της Διάσκεψης και έχει κατατεθεί αίτημα στην Πρόεδρο της Βουλής για να γίνει η συνεδρίαση το μεσημέρι.

Πηγές αναφέρουν ότι ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας προσπάθησε να επικοινωνήσει την Τρίτη με την κ. Ζωή Κωνσταντόπουλου τηλεφωνικά – πέρα από την επιστολή – χωρίς όμως αποτέλεσμα, με το νέο αντάρτικο να προκαλεί πονοκέφαλο στον πρωθυπουργό. Η στάση της κ. Κωνσταντοπούλου έχει δημιουργήσει πάλι εκνευρισμό στο Μέγαρο Μαξίμου, η οποία απειλεί να πάει πίσω όλο τον προγραμματισμό της κυβέρνησης. Το απόγευμα της Τρίτης ο κ. Τσίπρας με επιστολή του στην πρόεδρο της Βουλής ζήτησε την άμεση σύγκληση της Ολομέλειας της Βουλής – που βρίσκεται σε καλοκαιρινή αργία- ώστε να ψηφιστεί η νέα συμφωνία την Πέμπτη. Στη επιστολή μάλιστα σημείωσε ότι προκειμένου να μην υπάρξουν αντιδράσεις περί «πιεστικού χρονοδιαγράμματος» θα κατατεθεί την ίδια ημέρα (Τρίτη) το σχετικό νομοσχέδιο για να διανεμηθεί εγκαίρως στους Βουλευτές με στόχο οι αρμόδιες επιτροπές να το συζητήσουν στις 12 Αυγούστου και η ψήφιση να γίνει την ερχόμενη Πέμπτη 13 Αυγούστου.  Ωστόσο, η κ. Ζωή Κωνσταντοπούλου επικαλούμενη το τυπικό του Κανονισμού της Βουλής αποφάσισε να μη συνεδριάσουν οι Επιτροπές την Τετάρτη, διότι θα πρέπει να προηγηθεί απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων για να ανοίξει η Βουλή. Να σημειωθεί ότι έμπειρες κοινοβουλευτικές πηγές αναφέρουν ότι θα μπορούσε η Βουλή να ανοίξει με απόφαση της ίδιας της προέδρου, χωρίς να πραγματοποιηθεί Διάσκεψη.

«Η κρισιμότητα της κατάστασης επιβάλλει την άμεση σύγκληση της Ολομέλειας της Βουλής προκειμένου να προχωρήσουν οι σχετικές διαδικασίες για την επικύρωση της Συμφωνίας και την εκταμίευση της πρώτης προβλεπόμενης δόσης» αναφέρει μεταξύ άλλων ο πρωθυπουργός στην επιστολή του προς την Ζωή Κωνσταντοπούλου.

Επομένως,  αν τελικά πραγματοποιηθεί η Διάσκεψη των προέδρων το βράδυ της Τετάρτης, τότε το σχέδιο δεν μπορεί να εισαχθεί προς συζήτηση στις Επιτροπές σήμερα, άρα θα ακολουθηθεί η πεπατημένη των προηγούμενων ψηφοφορίων με συζήτηση στις Επιτροπές την Πέμπτη και μετά θα εισαχθεί την ίδια ημέρα στην Ολομέλεια για συζήτηση και ψήφιση.

Στο παραπέντε η κατάθεση της νέας συμφωνίας στη Βουλή, η κυβέρνηση προτείνει ψήφιση με τη μορφή του κατεπείγοντος

Η πολυναμενόμενη συμφωνία για τη νέα δανειακή σύμβαση της Ελλάδας κατατέθηκε εντέλει στο ελληνικό κοινοβούλιο λίγο πριν τα μεσάνυχτα της Τρίτης, συνοδευόμενη από τη λίστα των προαπαιτούμενων μέτρων, ενώ έπειτα από περίπου τρεις ώρες  αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της Βουλής, καθώς ανέμενε την…. έγκριση της Προέδρου Ζωής Κωνσταντοπούλου.

Δείγμα του χάσματος επικοινωνίας μεταξύ της κυβέρνησης και της προέδρου της Βουλής είναι η διαφορετική ημερομηνία στην αιτιολογική έκθεση του προσχεδίου.  Όπως φαίνεται και στην αιτιολογική, ενώ η ημερομηνία κατάθεσης που υπογράφει ο Γενικός Γραμματέας της κυβέρνησης κ. Σπύρος Σαγιάς είναι 11η Αυγούστου, στην σφραγίδα της Βουλής αναγράφεται η 12η Αυγούστου, ώστε να φαίνεται ότι κατατέθηκε Τετάρτη και όχι Τρίτη.

Ενεργοποίηση της συμφωνίας με υπογραφή Τσακαλώτου!

Με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) που πέρασε κρυφά πριν 20 ημέρες, εξουσιοδοτείται ο Υπουργός Οικονομικών να υπογράψει το νέο μνημόνιο και την δανειακή- Η Βουλή μπορεί στην συνέχεια να “ενημερωθεί” αλλά όχι να “κυρώσει”- Η ίδια πρακτική είχε ακολουθηθεί στο 1ο μνημόνιο και είχε ξεσπάσει πολιτική θύελλα

Ετοιμη για όλα τα ενδεχόμενα είναι η κυβέρνηση: Και για να αναπληρώσει τον χαμένο χρόνο του τελευταίου εξαμήνου και για να μην καθυστερήσει περαιτέρω η έναρξη εφαρμογής της επερχόμενης συμφωνίας με τους εταίρους και δανειστές. Το Μέγαρο Μαξίμου, λοιπόν, δρομολογεί όλα τα δυνατά προληπτικά μέτρα ώστε να τρέξουν γοργά οι εξελίξεις και έτσι να αντιστραφεί η ατμόσφαιρα της απραξίας και της αβεβαιότητας που ενισχύσει τα παραλυτικά φαινόμενα στην οικονομία και τροφοδοτεί την ύφεση.

Το κείμενο της δανειακής σύμβασης βρίσκεται στο τελικό στάδιο συγγραφής και αναμένεται να κατατεθεί από ώρα σε ώρα στη Βουλή μαζί με τα συνοδευτικά μνημονιακά μέτρα, με στόχο το σχετικό πολυνομοσχέδιο να εγκριθεί από το ελληνικό Κοινοβούλιο όσο το δυνατόν γρηγορότερα.

Σε κάθε περίπτωση, όπως λένε αρμόδιες κυβερνητικές πηγές, «τα χρονικά περιθώρια είναι απολύτως ασφυκτικά», καθώς «θα πρέπει όλα να τελειώνουν μέχρι τον Δεκαπενταύγουστο». Εφόσον αυτό δεν καταστεί δυνατόν, να συγκληθεί εντός της εβδομάδας η ελληνική Βουλή -είτε επειδή δεν θα ετοιμαστούν εγκαίρως τα σχετικά κείμενα, είτε διότι δεν θα συναινέσει η πρόεδρος του Σώματος Ζωή Κωνσταντοπούλου-, έχει υπάρξει η δέουσα προετοιμασία ούτως ώστε να μπορεί ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος να υπογράψει τη δανειακή σύμβαση που συνομολόγησαν ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και οι άλλοι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης στο Συμβούλιο Κορυφής της 12ης Ιουλίου.

Να σημειωθεί πως ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας ακολούθησε τη νόμιμη οδό και έστειλε επιστολή στην πρόεδρο της Βουλής Ζωή Κωνσταντοπούλου, ζητώντας της να ανοίξει τη Βουλή, ώστε να συγκληθεί η Ολομέλεια την Πέμπτη και να ψηφιστούν τα μέτρα της συμφωνίας με τους δανειστές.

Παράκαμψη της Βουλής… και με τη βούλα

Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση έχει ήδη μεριμνήσει στην περίπτωση που παραστεί ανάγκη για παράκαμψη της υποχρέωσης για άμεση επικύρωση της συμφωνίας από το ελληνικό Κοινοβούλιο, με μια διάταξη που… παρεισέφρησε σε μία από τις διαδοχικές και αλλεπάλληλες Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) που εκδόθηκαν τελευταία με κύριο αντικείμενο τους περιορισμούς στην τραπεζική λειτουργία.

Ειδικότερα, όπως τώρα αποκαλύπτεται, στην ΠΝΠ που εκδόθηκε το Σάββατο 18 Ιουλίου -την επομένη δηλαδή του κυβερνητικού ανασχηματισμού και ενώ η κοινή γνώμη ήταν ακόμα ζαλισμένη από τα σκληρά μέτρα που είχε αποδεχτεί ο κ. Τσίπρας στην αρχή της εβδομάδας και το πρώτο μέρος εξ αυτών είχαν περάσει από τη Βουλή στις 15 Ιουλίου- περιλήφθηκε παράγραφος που δεν σχετιζόταν με τα περίφημα capital controls αλλά παρέσχε εξουσιοδότηση στον υπουργό Οικονομικών να υπογράφει τις απαιτούμενες συμβάσεις με την Ευρωπαϊκή Ενωση, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και τα παραρτήματά τους για τη διασφάλιση της άμεσης χρηματοδότησης της χώρας.

Τι προβλέπει η επίμαχη ρύθμιση της ΠΝΠ 

Ακολουθώντας μια άνευ προηγουμένου τακτική, την οποία ακόμη και σε πολύ ηπιότερες εκδοχές ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝ.ΕΛ., όταν ήταν στην αντιπολίτευση, χαρακτήριζαν «κοινοβουλευτικό πραξικόπημα», εξουσιοδοτήθηκε ο υπουργός Οικονομικών να υπογράφει χωρίς την παραμικρή εκ των προτέρων εμπλοκή της Βουλής, η οποία το μόνο που θα κάνει θα είναι να συνέρχεται εκ των υστέρων και να επικυρώνει αποφάσεις που δεν θα είναι απλώς ειλημμένες, αλλά θα έχουν παράξει ουσιώδη και μη αναστρέψιμα αποτελέσματα.

Οι ΠΝΠ, εξάλλου, που κατά το παρελθόν προκαλούσαν οργισμένες αντιδράσεις από τα στελέχη της σημερινής κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, δεν απαιτείται να κυρώσουν παρά με την παρέλευση μηνών από τη Βουλή, η οποία στην προκειμένη περίπτωση θα περιοριστεί στην ενημέρωση των μελών της που είναι η μόνη υποχρέωση την οποία αναλαμβάνει ο υπουργός Οικονομικών που θα υπογράψει τη δανειακή σύμβαση.

Για την ακρίβεια, στην ΠΝΠ της 18ης Ιουλίου με τίτλο «Επείγουσες ρυθμίσεις για τη θέσπιση περιορισμών στην ανάληψη μετρητών και τη μεταφορά κεφαλαίων και τις τροποποιήσεις των νόμων 4063/2012, 4172/2013, 4331/2015 και 4334/2015», που εκδόθηκε για να ελαστικοποιηθούν οι περιορισμοί στις τραπεζικές αναλήψεις, προστέθηκε άρθρο το οποίο προβλέπει τα ακόλουθα:

«Στο άρθρο τέταρτο του ν. 4063/2012 (Α’ 71) προστίθεται παράγραφος 6 ως εξής: 6. Α) Παρέχεται στον υπουργό Οικονομικών η εξουσιοδότηση να εκπροσωπήσει την Ελληνική Δημοκρατία και να υπογράφει τις κατά περίπτωση απαιτούμενες συμβάσεις με την Ευρωπαϊκή Ενωση και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) καθώς και των παραρτημάτων τους όπου προβλέπεται για τη διασφάλιση της άμεσης χρηματοδότησης της Ελληνικής Δημοκρατίας. Β) Παρέχεται στον διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος η εξουσιοδότηση να εκπροσωπήσει την Τράπεζα της Ελλάδος και να υπογράφει τις κατά περίπτωση απαιτούμενες συμβάσεις με την Ευρωπαϊκή Ενωση και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) καθώς και των παραρτημάτων τους όπου προβλέπεται για τη διασφάλιση της άμεσης χρηματοδότησης της Ελληνικής Δημοκρατίας. Με μέριμνα του υπουργού Οικονομικών οι ανωτέρω συμβάσεις μετά την υπογραφή τους από όλα τα προβλεπόμενα μέρη διαβιβάζονται στη Βουλή των Ελλήνων για ενημέρωση».

Στα αξιοσημείωτα είναι ότι η επίμαχη ΠΝΠ υπογράφηκε μία ημέρα μετά τον ανασχηματισμό κατά τον οποίο τέθηκαν εκτός κυβερνητικού σχήματος οι υπουργοί που είχαν καταψηφίσει τα πρώτα προαπαιτούμενα μέτρα στην ψηφοφορία της 15ης Ιουλίου. Ωστόσο από τις υπογραφές λείπουν τα ονόματα του υπουργού Εθνικής Αμυνας Πάνου Καμμένου και του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά.

Ακολουθώντας μια τακτική την οποία κάποτε ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝ.ΕΛ. χαρακτήριζαν «κοινοβουλευτικό πραξικόπημα», εξουσιοδοτήθηκε ο Ευ. Τσακαλώτος να υπογράφει οτιδήποτε μνημονιακό, χωρίς να έχει ψηφιστεί από το κοινοβουλευτικό σώμα

Η μεθόδευση που ακολούθησε η κυβέρνηση είναι, σύμφωνα με κοινοβουλευτικούς παράγοντες που αντελήφθησαν το τι έχει συμβεί με καθυστέρηση, «χειρότερη και από εκείνη που είχαν ακολουθήσει η κυβέρνηση Παπανδρέου και ο τότε υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου κατά την υπογραφή του πρώτου μνημονίου». Και αυτό διότι η εξουσιοδότηση που παρέχεται στον κ. Τσακαλώτο δεν δόθηκε με νομοσχέδιο που κλήθηκε να το ψηφίσει η πλειοψηφία της Βουλής, αλλά με ΠΝΠ η οποία εκδόθηκε για να παρακαμφθεί, όταν θα μπορούσε μια τέτοια ρύθμιση να είχε περιληφθεί στο δεύτερο κύμα με τα προαπαιτούμενα που ενέκρινε η Βουλή στις 22 Ιουλίου.

Υπενθυμίζεται ότι τον Μάιο του 2010 η τότε κυβέρνηση είχε συμπεριλάβει στο κείμενο του μνημονίου που είχε κατατεθεί στη Βουλή διάταξη με την οποία εξουσιοδοτούνταν ο κ. Παπακωνσταντίνου να υπογράψει την πρώτη δανειακή σύμβαση. Εκείνο το νομοσχέδιο περιελάμβανε μάλιστα και το πλαίσιο της σύμβασης προκειμένου να έχει γνώση η εθνική αντιπροσωπία.

Η αρχική μορφή του νομοσχεδίου προέβλεπε πως μετά την υπογραφή η σύμβαση θα διαβιβαζόταν στη Βουλή προς κύρωση. Την επομένη της ψήφισής του από τη Βουλή, ωστόσο, κατ’ απαίτηση των δανειστών και με τη δικαιολογία των ασφυκτικών χρονικών προθεσμιών, τροποποιήθηκε και η προβλεπόμενη κύρωση από τη Βουλή μετατράπηκε σε… απλή υποχρέωση ενημέρωσης βουλευτών, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων.

Σύσσωμη η τότε αντιπολίτευση είχε καταδικάσει την κυβερνητική τακτική, με τον ΣΥΡΙΖΑ να μιλά για «εν λευκώ εξουσιοδότηση στον υπουργό να υπογράφει μνημόνια» και για «κυβέρνηση που θεωρεί τους βουλευτές αφελείς ιθαγενείς». Αντίστοιχη διαδικασία ακολουθήθηκε και το 2012, κατά την υπογραφή της δεύτερης δανειακής σύμβασης. Η Βουλή εξουσιοδότησε τον υπουργό Οικονομικών επί συγκεκριμένου σχεδίου δανειακής σύμβασης να μεταβεί στις Βρυξέλλες και να το υπογράψει. Προβλεπόταν μάλιστα πως οποιαδήποτε επικαιροποίηση εκείνου του προγράμματος δεν απαιτούσε την έγκριση της εθνικής αντιπροσωπίας παρά μόνο την ενημέρωσή της.

Η μεθόδευση που ακολούθησε η κυβέρνηση είναι «χειρότερη και από εκείνη που είχαν ακολουθήσει η κυβέρνηση Παπανδρέου και ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου κατά την υπογραφή του πρώτου μνημονίου»

Ακριβώς σε αυτή την πρόβλεψη πάτησε ο τέως υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης και απέφυγε να περάσει από τη Βουλή την τετράμηνη παράταση τον περασμένο Φεβρουάριο, αν και πριν από λίγους μήνες, τον Δεκέμβριο, η κυβέρνηση Σαμαρά επέλεξε, με εισήγηση του τότε αντιπροέδρου Ευάγγελου Βενιζέλου, να ζητήσει τη σύμφωνη γνώμη του Κοινοβουλίου πριν από την πρώτη δίμηνη παράταση που αιτήθηκε τον Δεκέμβριο του 2014.

Απαίτηση των θεσμών

Κυβερνητικοί αξιωματούχοι, πάντως, απαντώντας στο «ΘΕΜΑ» υποστηρίζουν ότι πρόθεση του Μεγάρου Μαξίμου είναι να ακολουθήσει πιστά τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες. Σημειώνουν πως επιθυμία της κυβέρνησης είναι να εγκριθεί από τη Βουλή η νέα συμφωνία. Τονίζουν, ωστόσο, ότι τα χρονικά περιθώρια είναι ασφυκτικά, υποστηρίζοντας ότι για τη συζήτηση και ψήφιση του κρίσιμου νομοσχεδίου στη Βουλή υπάρχουν μόλις τρεις διαθέσιμες ημερομηνίες: οι 14, 16 και 17 Αυγούστου. Δεν αποκλείουν, μάλιστα, να ανοίξει η Ολομέλεια στις 14 Αυγούστου, στην περίπτωση που οι πιστωτές ζητήσουν να προηγηθεί η έγκριση της σύμβασης από το ελληνικό Κοινοβούλιο και να ακολουθήσουν αυτά των κρατών-μελών της Ευρωζώνης.

Την ίδια ώρα, πηγές από το υπουργείο Οικονομικών παραδέχονται ότι η ρύθμιση που εξουσιοδοτεί τον υπουργό εντάχθηκε στην ΠΝΠ κατόπιν σχετικής απαίτησης των θεσμών και ως «δικλείδα ασφαλείας».

Υποστηρίζουν δε πως οι δανειστές το απαίτησαν ως Plan b για την περίπτωση που δεν περισσεύει χρόνος για το Κοινοβούλιο έως την 20ή Αυγούστου, οπότε πρέπει να πληρωθεί το ομόλογο της ΕΚΤ.

Πάντως, αν τελικά ενεργοποιηθεί η συγκεκριμένη διάταξη, υπογράψει δηλαδή τη σύμβαση ο κ. Τσακαλώτος και τη στείλει στη Βουλή, κυβερνητικές πηγές λένε ότι δεν αποκλείεται να ανοίξει η Ολομέλεια τις ημέρες γύρω από τον Δεκαπενταύγουστο, όχι όμως για ψηφοφορία, αλλά για… ενημέρωση!

Μεϊμαράκης: Πολύ κακή η συμφωνία, η κυβέρνηση εκβιάζει

Συνεδριάζει το μεσημέρι το Άτυπο Πολιτικό Συμβούλιο του Κόμματος για να αποφασίσει την στάση του κόμματος – «Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ αντι να θριαμβολογεί για τη σύναψη του 3ου Μνημονίου, που φέρει την αποκλειστική της σφραγίδα, οφείλει να ζητήσει μία μεγάλη συγγνώμη από τον Ελληνικό λαό»

Συνεδριάζει σήμερα στη μια το μεσημέρι, το Άτυπο Πολιτικό Συμβούλιο της ΝΔ σε διευρυμένη σύνθεση προκειμένου να τοποθετηθεί επί της συμφωνίας της ελληνικής κυβέρνησης με τους δανειστές και να καθορίσει την στάση του κόμματος.

Η πρώτη αντίδραση πάντως ήλθε χθες από τον πρόεδρο του κόμματος κ. Βαγγέλη Μεϊμαράκη, ο οποίος σε τηλεοπτική του συνέντευξη στον «Σκάι» χαρακτήρισε πολύ κακή την συμφωνία επέρριψε την πλήρη και αποκλειστική ευθύνη στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και στον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε την διαπραγμάτευση με τους εταίρους χάνοντας πολύτιμο χρόνο «σε ανούσιες συζητήσεις» το προηγούμενο εξάμηνο.

Ωστόσο ο κ. Μεϊμαράκης παρότι γνωρίζει ότι υπάρχουν σκέψεις στο εσωτερικό του κόμματος υπάρχουν σκέψεις η ΝΔ να καταψηφίσει ή να επιλέξει την αποχή υποστήριξε ότι η ΝΔ θα πρέπει να ψηφίσει την συμφωνία αφού διαφορετικά μπορεί να μην εγκριθεί και η χώρα να οδηγηθεί σε άτακτη χρεωκοπία και εκτός ευρώ με ότι αυτό συνεπάγεται. Πάντως είπε ότι θα συγκλιθούν τα όργανα και η Κοινοβουλευτική Ομάδα της ΝΔ και το κόμμα θα αποφασίσει συντεταγμένα: «Δεν θα αποφασίσω εγώ, αυτά τελείωσαν, περάσανε» ανέφερε χαρακτηριστικά και σημείωσε: «Άκουσα τις προτάσεις και για αποχή και για καταψήφιση ή να βάλουμε όρους να μη γίνουν εκλογές, κλπ., αν η συμφωνία δεν ψηφιστεί, το πρόβλημα θα είναι άτακτη χρεοκοπία, εθνικό νόμισμα, μείωση αξιών και μισθών». Πάντως κάλυψε τους βουλευτές του που εκφράζουν αντιρρήσεις και έκανε ειδική αναφορά στο αγροτικό λέγοντας ότι το κουαρτέτο πρέπει να καταλάβει ότι δεν μπορεί να διαλύσει την πρωτογενή παραγωγή.

Ο κ. Μεϊμαράκης επισήμανε την ασυνέπεια του πρωθυπουργού με τις κατά καιρούς δεσμεύσεις και εξαγγελίες του και τον κατηγόρησε για υποκρισία και ότι επιχειρεί να εκβιάσει την αντιπολίτευση: «Μονίμως έλεγε ότι δεν θα ψηφίσει, γιατί έρχεται μια συμφωνία σε ένα άρθρο και τώρα μας εκβιάζει. Αυτός μας εκβιάζει. Όχι οι εταίροι αυτόν. Αν υπήρχαν άρθρα, θα μπορούσαμε να βελτιώσουμε πολλά από τα σημεία της συμφωνίας».

Ο κ. Μεϊμαράκης είπε ότι δεν φοβάται τις εκλογές αλλά δεν μπορεί να γίνουν εκβιαστικά και σε παρόμοια περίπτωση ο κ. Τσίπρας θα πρέπει ξα εξηγήσει το διακύβευμα που δεν μπορεί να είναι ότι ο θέλει να αναπληρώσει τους δικούς του βουλευτές που θα καταψηφίσουν γιατί η αυτή η πλειοψηφία για την υλοποίηση του μνημονίου μπορεί να προέλθει και από την παρούσα Βουλή. Στο θέμα της αλλαγής του εκλογικού νόμου τάχθηκε υπέρ της διατήρησης της ενισχυμένης αναλογικής αλλά πρόσθεσε ότι το μπόνους των εδρών θα πρέπει να κατανέμεται ανάλογα με την δύναμη των κομμάτων.

Ο κ. Μεϊμαράκης είχε ενημερωθεί από τον πρωθυπουργό τηλεφωνικά, η συνομιλία ήταν σύντομη και δεν μπήκε στο περιεχόμενο της συμφωνίας. Από κύκλους της λεωφόρου Συγγρού διέρρευσε ότι “εφόσον η συμφωνία έλθει σε δύο μόνο άρθρα τότε υπάρχει έλλειμμα δημοκρατίας όπως κατήγγειλε παλαιότερα ο ΣΥΡΙΖΑ τις προηγούμενες κυβερνήσεις και πέραν αυτού θα δουν την συμφωνία και θα αποφασίσουν”.

Νωρίτερα πάντως η ΝΔ  είχε δώσει εκτεταμένη απάντηση στην προπαγάνδα της κυβέρνησης με ένα non paper -που φαίνεται ότι είχε ετοιμάσει η ομάδα Σαμαρά. Στο non paper υπενθυμίζει όλες τις εξαγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ μέχρι και την προκήρυξη του δημοψηφίσματος και επιχειρεί να καταρρίψει τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης. Αναφέρει μεταξύ άλλων: «…Μάλιστα αυτά τα μέτρα βαφτίζονται ως «ήπια προσαρμογή»!!! Η αύξηση του ΦΠΑ που επιβαρύνει ήδη τους ασθενέστερους με 2,4 δισ. ευρώ, οι περικοπές στις συντάξεις κατα 1,8 δισ. ευρώ που θα τις νιώσουν στην τσέπη τους οι συνταξιούχοι απο το Σεπτέμβριο, η αύξηση του φόρου εισοδήματος και η προκαταβολή φόρου στο 75% φέτος και στο 100% απο του χρόνου που επιβαρύνουν εταιρείες, ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες, η αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης, η μείωση του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης για όλους και της επιστροφής ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης στους αγρότες, ο τριπλασιασμός εισφορών στους αγρότες και άλλα πολλά είναι αυτά που η Κυβέρνηση χαρακτηρίζει σήμερα ως «ήπια». Φανταστείτε το επόμενο πακέτο του Οκτωβρίου…».

Το πλήρες κείμενο της απάντησης της ΝΔ στην συμφωνία της κυβέρνησης και στα non-paper που εξέδωσε το Μέγαρο Μαξίμου έχει ως εξής:

Η Κυβέρνηση, με σημερινή της άτυπη ενημέρωση, «θριαμβολογεί» για τη σύναψη του 3ου Μνημονίου.

Πρόκειται για την ίδια Κυβέρνηση που η ηγεσία της υποστήριζε ότι «δεν συζητάει 3ο Μνημόνιο» και ότι «καταλαβαίνει ότι υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις που ονειρεύονται την επιστροφή στο Μνημόνιο, αλλά θα συνεχίσουμε να τις απογοητεύουμε» (Συνέντευξη κ. Τσίπρα, Real News, 29.03.2015).

Και σήμερα «απογοητεύτηκε» η ίδια, αφού κατέρρευσαν και αυτοί οι μύθοι και οι ψευδαισθήσεις.

Μύθοι που είχαν δημιουργηθεί και ψευδαισθήσεις που είχαν καλλιεργηθεί, τόσο προεκλογικά όσο και μετεκλογικά, από τα Κόμματα ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ που στηρίζουν τη σημερινή Κυβέρνηση.

Ενδεικτικά:

Υποστήριζαν ότι τα προηγούμενα Μνημόνια θα τα ακύρωναν με ένα Νόμο και με ένα Άρθρο. Σήμερα, προτείνουν ένα νέο, ιδιαίτερα βαρύ 3ο Μνημόνιο. Το πιο επώδυνο από τα 3 Μνημόνια.

Υποστήριζαν ότι μέσω της ανακεφαλαιοποίησης, χαρίζονταν χρήματα στους τραπεζίτες. Σήμερα, αντιλαμβάνονται ότι η ανακεφαλαιοποίηση είναι αναγκαία για να διασφαλιστεί η συστημική ευστάθεια των τραπεζών.

Υποστήριζαν ότι μέσω των αποκρατικοποιήσεων, δημόσια περιουσία και πόροι θα μεταβιβάζονταν στη «μαύρη τρύπα» του δημοσίου χρέους. Σήμερα, κάνουν το ίδιο, αφού η συμφωνία αναφέρεται σε «πώληση περιουσιακών στοιχείων», μέσω της δημιουργίας ενός νέου ανεξάρτητου Ταμείου, το οποίο μάλιστα θα εποπτεύεται από Ευρωπαϊκούς θεσμούς.
Υποστήριζαν ότι το χρέος είναι επονείδιστο και πρέπει να «κουρευτεί». Όμως, σήμερα, υπογράφουν όχι μόνο τη δέσμευση η χώρα να αποπληρώνει πλήρως και έγκαιρα τις δανειακές της υποχρεώσεις, αλλά και τη δέσμευση ότι δεν θα γίνει «κούρεμα» της ονομαστικής αξίας του χρέους.

Υποστήριζαν ότι το Πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης είναι πλήρες και κοστολογημένο, περιλαμβάνοντας γενναιόδωρες παροχές ύψους 11 δισ. ευρώ. Σήμερα, εισηγούνται νέα δημοσιονομικά μέτρα λιτότητας, μόνο για τα 2 πρώτα χρόνια, ύψους 8 δισ. ευρώ. Με νέους, πρόσθετους φόρους και περικοπές συντάξεων, κύριων και επικουρικών.

Μάλιστα αυτά τα μέτρα βαφτίζονται ως «ήπια προσαρμογή»!!! Η αύξηση του ΦΠΑ που επιβαρύνει ήδη τους ασθενέστερους με 2,4 δισ. ευρώ, οι περικοπές στις συντάξεις κατα 1,8 δισ. ευρώ που θα τις νιώσουν στην τσέπη τους οι συνταξιούχοι απο το Σεπτέμβριο, η αύξηση του φόρου εισοδήματος και η προκαταβολή φόρου στο 75% φέτος και στο 100% απο του χρόνου που επιβαρύνουν εταιρείες, ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες, η αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης, η μείωση του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης για όλους και της επιστροφής ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης στους αγρότες, ο τριπλασιασμός εισφορών στους αγρότες και άλλα πολλά είναι αυτά που η Κυβέρνηση χαρακτηρίζει σήμερα ως «ήπια». Φανταστείτε το επόμενο πακέτο του Οκτωβρίου…

Υποστήριζαν ότι η χώρα δεν έχει ανάγκη από πρόσθετη εξωτερική χρηματοδότηση. Σήμερα, «θριαμβολογούν» για τη σύναψη ενός νέου δανείου, και μάλιστα ύψους 86 δισ. ευρώ.
Υποστήριζαν ότι θα «γκρεμίσουν» τις εργαλειοθήκες του ΟΟΣΑ. Σήμερα, δεσμεύονται να τις ολοκληρώσουν και να «χτίσουν» κι’ άλλες.

Και όλα αυτά, γιατί στο μεσοδιάστημα, εξαιτίας πράξεων και παραλείψεων της Κυβέρνησης που στηρίζουν οι ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, η οικονομία κατέρρευσε. Συγκεκριμένα:

1ον. Η οικονομία επέστρεψε στην ύφεση, μετά την ανάκαμψη του 2014. Μέσα στους 6 πρώτους μήνες του 2015, η εκτίμηση για το ρυθμό μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας έχει πλήρως ανατραπεί από το +2,5% (ισχυρή ανάπτυξη) στο -2% έως -4% (βαθιά ύφεση). Η οικονομία, μάλιστα, της χώρας προβλέπεται να παραμείνει σε ύφεση και το 2016.

2ον. Η οικονομία επέστρεψε στα πρωτογενή ελλείμματα. Και αυτό παρά τη λήψη νέων, πρόσθετων μέτρων ύψους άνω των 8 δισ. ευρώ για τη διετία 2015-2016. Εξαιτίας, κυρίως, της επιστροφής της οικονομίας στην ύφεση.

Έτσι, η επίτευξη πολύ χαμηλότερων δημοσιονομικών στόχων μέχρι το 2018, εξαιτίας της επιστροφής της οικονομίας στην ύφεση, όχι μόνο δεν οδηγεί στη λήψη νέων μέτρων, αλλά πολλαπλασιάζει τα μέτρα.

Και έτσι, αυτά έγιναν 8 φορές περισσότερα απ’ ό,τι προβλέπονταν στο περίφημο e-mail Χαρδούβελη. Και μάλιστα για να επιτευχθεί πρωτογενές έλλειμμα φέτος, από στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3% του ΑΕΠ πέρυσι το Νοέμβριο.

Υπενθυμίζεται μάλιστα ότι οι «θεσμοί» προέβλεπαν πρωτογενές πλεόνασμα σχεδόν διπλάσιο, κοντά στο 2% του ΑΕΠ, για φέτος, πέρυσι το Νοέμβριο, χωρίς τη λήψη οποιουδήποτε πρόσθετου μέτρου για το 2015.

Συνεπώς, όχι μόνο δεν αποφεύγονται μέτρα, αλλά προστίθενται μέτρα!!!

3ον. Η ανεργία αυξάνεται και πάλι, μετά τη μικρή μείωσή της το 2014. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, για το 1ο τρίμηνο του 2015, η ανεργία έχει αρχίσει ήδη να αυξάνεται. Ενώ τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗ είναι απογοητευτικά.

4ον. Τα spreads των Ελληνικών ομολόγων εκτινάχθηκε σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα. Τώρα, είναι σαφές ότι η πομπώδης πρόβλεψη της Κυβέρνησης, πως «οι αγορές θα χορεύουν σύμφωνα με τις επιθυμίες της», διαψεύστηκε.

5ον. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα έχουν διογκωθεί. Οφειλές οι οποίες ανήλθαν στα 4,6 δισ. ευρώ τον Ιούνιο του 2015, από 3 δισ. ευρώ το Δεκέμβριο του 2014 (αύξηση κατά 52% μέσα σε 6 μήνες).

Υπενθυμίζεται ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές είχαν μειωθεί από τα 9 δισ. ευρώ στο τέλος του 2012, στα 3 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014.

Και σήμερα η Κυβέρνηση «θριαμβολογεί» που θα δανειστεί νέους πόρους για να χρηματοδοτήσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές που η ίδια δημιούργησε.

6ον. Η Κυβέρνηση, εξαιτίας λανθασμένων χειρισμών της, έφερε το τραπεζικό σύστημα αντιμέτωπο με τεράστιους κινδύνους. Κίνδυνοι που διογκώθηκαν μετά την πρόσφατη τραπεζική αργία και τους κεφαλαιακούς περιορισμούς.

Και αυτό γιατί, μεταξύ άλλων:

Οι συνολικές καταθέσεις και τα repos των πιστωτικών ιδρυμάτων, από το Δεκέμβριο του 2014, μειώθηκαν περίπου κατά 50 δισ. ευρώ, ή κατά περίπου 25% επί του συνόλου τους (στα 159,3 δισ. ευρώ τον Ιούνιο του 2015, από τα 207,9 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2014).
Η ποιότητα του ενεργητικού των τραπεζών επιδεινώθηκε, καθώς αυξήθηκαν ραγδαία τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, εξαιτίας τόσο της μεγάλη – εφέτος – επιβράδυνσης του ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης και της επιστροφής στην ύφεση, όσο και της κουλτούρας μη-πληρωμών που καλλιεργούσε επί μακρόν η παρούσα Κυβέρνηση, όταν τα Κόμματα που τη στηρίζουν ήταν στην Αντιπολίτευση.
Οι διεθνείς αγορές έκλεισαν, ενώ, επί της ουσίας, δεν γίνονταν πράξεις στη διατραπεζική αγορά με ξένους αντισυμβαλλόμενους ούτε έναντι ενεχύρου. Σημειωτέον ότι οι  αγορές έκλεισαν σε μια ιδιαίτερα ευνοϊκή περίοδο διεθνώς, με το κόστος χρήματος να βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και δεκαετίες.

Το αποτέλεσμα είναι, σήμερα, η χρηματοδότηση των τραπεζών να γίνεται, κυρίως, μέσω του Ευρωσυστήματος. Έτσι, η χρηματοδότηση μέσω του ELA διαμορφώνεται πλέον περίπου στα 87 δισ. ευρώ, από μηδέν στο τέλος του 2014. Ενώ, η συνολική χρηματοδότηση μέσω του Ευρωσυστήματος διαμορφώνεται περίπου στα 127 δισ. ευρώ, υπερβαίνοντας, για πρώτη φορά, το ύψος των καταθέσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Παράλληλα, καθίσταται αναγκαία και μία νέα, μεγάλη, ανακεφαλαιοποίηση των πιστωτικών ιδρυμάτων, συμπεριλαμβανομένων των μη συστημικών και συνεταιριστικών τραπεζών, της τάξεως των 20 δισ. ευρώ. Ανάγκες που προέκυψαν, στο σύνολό τους, το 1ο εξάμηνο του 2015. Και οι οποίες είναι τεράστιες, λαμβάνοντας υπόψη ότι διαμορφώνονται περίπου στο ύψος των ιδίων κεφαλαίων τους. Δημιουργώντας νέο κόστος για τους φορολογούμενους.

Ενώ και η αξία των τραπεζικών μετοχών, τους τελευταίους 6 μήνες, ιδιαίτερα μάλιστα μετά την επαναλειτουργία του Χρηματιστηρίου, έχει καταρρεύσει (η κεφαλαιοποίηση των τεσσάρων συστημικών τραπεζών μειώθηκε κατά 7,5 δισ. ευρώ μετά την επαναλειτουργία του Χρηματιστηρίου). Με αποτέλεσμα, η αξία των μετοχών που κατέχει το Ελληνικό Δημόσιο να διαμορφώνεται, σήμερα, περίπου στα 3 δισ. ευρώ, από 15 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014 (μειωμένες δηλαδή κατά 12 δισ. ευρώ ή κατά 80%). Με τεράστιο δυνητικό κόστος για τους φορολογούμενους και το δημόσιο χρέος της χώρας.

7ον. Οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας έχουν διογκωθεί και η βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους έχει επιδεινωθεί δραματικά.

Οι ανάγκες αυτές προέκυψαν από λάθη της Κυβέρνησης μέσα στο 1ο εξάμηνο του 2015, με αποτέλεσμα να καθίσταται αναγκαία η σύναψη ενός νέου, μεγάλου, δανείου, ύψους 86 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα μάλιστα με την τελευταία έκθεση του ΔΝΤ, η αναγκαιότητα νέου δανεισμού οφείλεται:

Στα σχεδόν μηδενικά πλέον πρωτογενή πλεονάσματα την επόμενη τριετία, κάτι που παρουσιάζεται από την Κυβέρνηση ως «επίτευγμα» αλλά στην πραγματικότητα δημιουργεί μεγαλύτερες δανειακές ανάγκες για τα επόμενα χρόνια και ανατρέπει την προοπτική βιωσιμότητας του χρέους.
Στην επιστροφή της οικονομίας στην ύφεση.
Στην απροθυμία και αβελτηρία της Κυβέρνησης να προχωρήσει στην υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών και αποκρατικοποιήσεων.
Στην αύξηση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, μέσα στο 2015, με αποτέλεσμα η μερική μόνο αποπληρωμή τους να απαιτεί νέο δανεισμό.
Στο «σκούπισμα» των ταμειακών διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, με αποτέλεσμα, για να αποκατασταθεί ένα μέρος των αποθεματικών και για να επιστραφεί ένα μέρος των ταμειακών διαθεσίμων των ασφαλιστικών ταμείων, των ΟΤΑ και των ΔΕΚΟ, να απαιτείται επιπλέον δανεισμός.
Στην ανάγκη νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών λόγω της αδράνειας της Κυβέρνησης, που είχε ως αποτέλεσμα την επιδείνωση του οικονομικού κλίματος, την επιστροφή στην ύφεση, το κλείσιμο των τραπεζών, τους κεφαλαιακούς περιορισμούς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όλες αυτές οι ανάγκες, προέκυψαν επί των ημερών της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ.

Πανηγυρίζει μάλιστα η συγκυβέρνηση για το «πακέτο Juncker των 35 δισ ευρώ, αλλά αποκρύπτει ότι αυτό είναι επιτυχία της κυβέρνησης Σαμαρά! Απο το Νοέμβριο του 2014! Ας φροντίσουν τουλάχιστον να μην χαθούν και αυτά…

Και κάτι ακόμη: ως επικοινωνιακό αντιστάθμισμα αυτών των επώδυνων πολιτικών η Κυβέρνηση προβάλλει τις πρωτοβουλίες για τη μείωση των απολαβών πολιτικών αξιωματούχων.

Λησμονεί όμως ή παραβλέπει ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση, με στοχευμένες πρωτοβουλίες, από τις πρώτες πρωτοβουλίες που ανέλαβε ήταν οι μειώσεις της δημόσιας δαπάνης για τη λειτουργία του πολιτικού συστήματος.

Μειώσεις που ήρθαν να προστεθούν σε αυτές που είχαν γίνει τα προηγούμενα χρόνια.

Συγκεκριμένα, με το Ν. 4081/2012:

Καταργήθηκαν τα έξοδα παράστασης του Προέδρου της Κυβέρνησης, του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, του Προέδρου της Βουλής και όλων των μελών του Υπουργικού Συμβουλίου, με τις αποδοχές τους να εξισώνονται με αυτές του Βουλευτή.
Μειώθηκε στο ήμισυ το ύψος της παρεχόμενης προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας μηνιαίας χορηγίας και καταργήθηκαν πλήρως τα έξοδα παράστασής του.

Ενώ, με το Ν. 4093/2012, μεταξύ άλλων:

Μειώθηκαν οι αποδοχές διορισμένων σε θέσεις ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ, μειώθηκαν οι αποδοχές των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων Υπουργείων και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, μειώθηκαν οι αποδοχές των αιρετών των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού, καταργήθηκε η αποζημίωση των μελών των Δημοτικών Συμβουλίων για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις, καταργήθηκε η αποζημίωση λόγω λήψης εκπαιδευτικής άδειας στο εσωτερικό και το χρονοεπίδομα των δικηγόρων του Δημοσίου με έμμισθη εντολή.
Μειώθηκαν οι αποδοχές, οι αποζημιώσεις, τα έξοδα παράστασης και οι αμοιβές εν γένει, που καταβάλλονται στους Προέδρους, Αντιπροέδρους και τα μέλη των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών (ΑΔΑ), καθώς και στους Διοικητές, Υποδιοικητές, στους Προέδρους, Αντιπροέδρους, Διευθύνοντες Συμβούλους και στα μέλη του Δ.Σ. Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ.
Για αυτά, υπήρξε και σχετική Υπουργική Απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (ΑΠ 2/85127/0022/22.11.2012).

Αντί συνεπώς σήμερα η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ να θριαμβολογεί για τη σύναψη του 3ου Μνημονίου, που φέρει την αποκλειστική της σφραγίδα, οφείλει να ζητήσει μία μεγάλη συγγνώμη από τον Ελληνικό λαό για τα ψέματα που επί μακρόν έλεγε και για την κατάσταση στην οποία έφερε σήμερα τη χώρα και την οικονομία της.

Leave a Reply

Your email address will not be published.