ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΗ ΡΟΔΟ

«Η Διδασκαλία  της Γαλλικής Γλώσσας σε Μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες»

Την Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2015, στην αίθουσα εκδηλώσεων του 1ου Γυμνασίου Ρόδου, η Σχολική Σύμβουλος Γαλλικής Γλώσσας Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Νοτίου Αιγαίου Δρ. Ευτυχία Νικολακοπούλου πραγματοποίησε ημερίδα με θέμα: «Η Διδασκαλία της Γαλλικής Γλώσσας σε Μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες». Η πρωτοβουλία αυτή έγινε στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης των καθηγητών γαλλικής γλώσσας στην αντιμετώπιση των μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και στην απαραίτητη ένταξη και ενεργή συμμετοχή των παιδιών στο ξενόγλωσσο μάθημα.   Στην ημερίδα η κ. Νικολακοπούλου ανέπτυξε  μεθόδους διδασκαλίας και παρέθεσε παραδείγματα παιδαγωγικών εφαρμογών στην τάξη των γαλλικών. Υπογραμμίστηκε η σημασία της ενίσχυσης της ξενόγλωσσης παιδείας και η ανάγκη εισαγωγής της διαφοροποιημένης διδασκαλίας στο μάθημα των γαλλικών, ώστε αυτή να καλύπτει το σύνολο των μαθητών μιας τάξης.

Στη συνέχεια, έγινε αναφορά στις δυσκολίες της γαλλικής γλώσσας. Τα γαλλικά είναι μια γλώσσα που ομιλείται από το 1/3 του πληθυσμού της γης, ενώ παρουσιάζει ομοιότητες με την αγγλική γλώσσα ως προς τη λατινική γραφή. Η παρουσία όμως των τόνων και η προφορά των λέξεων στα γαλλικά, όπου ορισμένα γράμματα δεν προφέρονται- ενώ γράφονται, δυσκολεύει τους μαθητές και πολύ περισσότερο εκείνους που έχουν μαθησιακές δυσκολίες. Ο εκπαιδευτικός στην τάξη θα πρέπει να χρησιμοποιεί ποικίλες μεθόδους, για να λάβουν ανεξαιρέτως όλοι οι μαθητές την ποιότητα της μάθησης που δικαιούνται.  Για παράδειγμα, η ορθογραφία, που είναι δύσκολη υπόθεση, ιδιαίτερα για τα παιδιά με Μ.Δ., μπορεί να διδαχθεί με τη βοήθεια εικονογραφημάτων. Ο εκπαιδευτικός συνδυάζει τις λέξεις που θα διδάξει με αντίστοιχες εικόνες και συζητά πάνω σ’αυτές. Σκοπός είναι η ειδική μνημονική σύνδεση μεταξύ εικόνας και λέξης. Όμως σε καμία περίπτωση δεν βαθμολογείται η ορθογραφία στους μαθητές με Μ.Δ.. Έγινε επίσης λόγος για τα χειραπτικά υλικά,  αντικείμενα δηλαδή που διευκολύνουν την απομνημόνευση μέσω του προφορικού λόγου και της αφής, όπως για παράδειγμα αγαλματάκια, κύβοι, αποσπώμενα γράμματα κ.α. Σε περίπτωση βραδύτητας και μη άμεσης ανταπόκρισης από τους μαθητές, απαιτείται από τους εκπαιδευτικούς υπομονή και αποφυγή κάθε απαξίωσης και τιμωρίας. Τονίστηκε ότι η τιμωρία δεν αποτελεί μέθοδο διδασκαλίας και  δεν έχει καμία θέση στη διδακτική διαδικασία.

Οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται αντιμέτωποι με μια καινούρια πραγματικότητα: τις μαθησιακές δυσκολίες των παιδιών, των οποίων ο αριθμός κάθε χρόνο αυξάνεται. Ωστόσο τονίστηκε ότι αν οι εκπαιδευτικοί της γαλλικής γλώσσας εφαρμόσουν τους κατάλληλους  τρόπους χειρισμού και διδασκαλίας, θα βοηθήσουν σημαντικά το ανερχόμενο αυτό ποσοστό των μαθητών που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες ως προς την εκμάθηση της συγκεκριμένης γλώσσας, δίνοντάς τους κίνητρα, να ενεργοποιήσουν την δημιουργικότητά τους πολύπλευρα.

Στη συνέχεια της ημερίδας, οι καθηγήτριες γαλλικών  κα. Μαρία Γεωργιάδου, πρεσβευτής e-twinning Δωδεκανήσου, και η Dr. Μαριάννα Μίσιου, Διευθύντρια του Γυμνασίου Σορωνής, ανέπτυξαν αντίστοιχα τα θέματα «e-twinning και διαδικτυακά εργαλεία στη διδασκαλία των γαλλικών» και «Κόμικς στο μάθημα των γαλλικών».

Το διαδίκτυο αποτελεί ελκυστικό εργαλείο για την υλοποίηση πλήθους διαδραστικών ασκήσεων. Επισημάνθηκε ιδιαίτερα ο καθοριστικός ρόλος του eTwinning στη δημιουργία κινήτρων μάθησης, μέσω των συνεργατικών εργαλείων web 2.0, αλλά και στην επαγγελματική κατάρτιση των εκπαιδευτικών μέσω των etwinning groups. Για το λόγο αυτό, οι συνάδελφοι κλήθηκαν να συμμετάσχουν στην ομάδα etwinning, που φέρει τον τίτλο «On s’amuse en classe FLE», και αφορά τη διαδασκαλία της γαλλικής γλώσσας. Τέλος, τα εργαλεία που παρουσιάστηκαν ήταν τα εξής:

1.http://learningapps.org για δημιουργία διαδραστικών ασκήσεων

2.https://quizlet.com για εκμάθηση και εμπέδωση λεξιλογίου

3.https://fr.islcollective.com για χρήση έτοιμων φύλλων εργασίας

4.http://www.tv5monde.com για άρθρα, τραγούδια, βίντεο συνοδευμένα με προτάσεις επεξεργασίας στην τάξη.

5.http://www.flevideo.com για μετατροπή βίντεο σε κουίζ

6.http://www.jigsawplanet.com για τη δημιουργία των δικών μας ψηφιακών παζλ

7.http://dyetub.com για τη δημιουργία βεβαιώσεων-τίτλων επιβράβευσης των μαθητών μας.

Σε ό,τι αφορά την Ένατη Τέχνη, η ανάγνωση και επεξεργασία γαλλόφωνων κόμικς από το πρωτότυπο μέσα στη σχολική τάξη μπορούν να οδηγήσουν τα παιδιά στην αναγνωστική αυτονομία τους στην ξένη γλώσσα, καθιστώντας τα ταυτόχρονα ενεργούς, κριτικούς αναγνώστες εικόνων και λέξεων.

Καθώς διαδίκτυο και κόμικς στηρίζονται στην εικόνα, τα μέσα αυτά αποτελούν ένα ισχυρό κίνητρο μάθησης για όλα τα παιδιά στη σχολική τάξη, και ιδιαίτερα για τα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.

Οι νέοι τρόποι διδακτικής της γαλλικής γλώσσας, όπως παρουσιάστηκαν στην ημερίδα, αναμένονται να έχουν άμεση εφαρμογή στην τάξη, μέσα στο πλαίσιο του σεβασμού και της αγάπης των καθηγητών της γαλλικής για τα παιδιά που προσπαθούν να μάθουν την ξένη γλώσσα.

Δρ. Ευτυχία Νικολακοπούλου

Σχολική Σύμβουλος Γαλλικής Γλώσσας

Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Νοτίου Αιγαίου

Leave a Reply

Your email address will not be published.