Ο Κώστας Νεοφύτου στους μαθητές του Summer Camp του Κολλεγίου Ρόδου

        Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΚΩΣΤΑΣ ΝΕΟΦΥΤΟΥ ΣΤΟ ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΡΟΔΟΥ

Την Παρασκευή 19/06 τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί του Summer Camp, του θερινού προγράμματος του Κολλεγίου Ρόδου, στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας Ελλάδα- Πολιτισμός-Τέχνης-Κεραμική-Γλυπτική είχαν την μοναδική ευκαιρία να απολαύσουν την αισθητική Δημιουργία και την καλλιτεχνική φλόγα του αξεπέραστου Ρόδιου Καλλιτέχνη, Γλύπτη, Κεραμίστα  Κώστα Νεοφύτου.

Ο Καλλιτέχνης μίλησε στα παιδιά για την τέχνη, το ταλέντο, τη δημιουργική έκφραση και προσπάθησε να μεταδώσει στα παιδιά το πάθος και την αγάπη  του για την τέχνη.

Αναφερόμενος στην τέχνη και το ταλέντο ο κος Νεοφύτου είπε μεταξύ άλλων: «Το μεγαλύτερο προσόν του ανθρώπου είναι η δημιουργία». «Ταλέντο είναι το καλλιεργημένο ταλέντο», σύμφωνα με την ρήση του Άντον Τσέχωφ. Ακόμη είπε στα παιδιά ότι «ο πυλός είναι το ζυμάρι της Γης» και ότι «η κεραμική είναι η πιο αρχαία τέχνη.», «Μακάρι σ’ αυτόν που έκανε το χόμπυ του επάγγελμα»

Οι πρώτοι άνθρωποι κατασκεύαζαν κεραμικά στις σπηλιές γύρω από τη φωτιά. Το ψήσιμο των κεραμικών εντοπίζεται το 7000-6000 π.Χ. Η κατασκευή των αγγείων πραγματοποιούνταν με τα χέρια.

Στην Μεσοποταμία όμως εφευρέθηκε ο τροχός το 4000 π.Χ, ένα σύστημα που βοήθησε τους αγγειοπλάστες να κατασκευάζουν αγγεία.

Στη Ελλάδα ο τροχός έκανε την εμφάνιση του στα 2500 π.Χ περίπου.

Στην αρχαιότητα υπήρχαν σπάνιοι αγγειοπλάστες αλλά και αγγειογράφοι οι οποίοι σχεδίαζαν Μελανόμορφους και Ερυθρόμορφους αμφορείς.

Οι ευμεγέθεις αμφορείς (γεωμετρικής περιόδου ) κατασκευάζονταν σε 2 ή 3 τεμάχια.

Ακόμη μίλησε στα παιδιά για τα είδη του πυλού και για τα γήινα αρχαία χρώματα. όπως είναι: Ο λευκός πηλός (Fayance) που  ψήνεται στου 950ο-1100ο, ο stonewere και ο Ισπανικός Πηλός. Υπάρχει και ένα μείγμα πηλού που αποτελείται από λευκό πηλό-γεώληφα-μελάγγη και κοκκινόχωμα σε αναλογία 5+3+2.

Τα χρώματα διακρίνονται σε πράσινο του χαλκού, μπλε του κοβαλτίου, οξείδιο του σιδήρου, κόκκινο terra cigilata και μαύρο.

Είπε στα παιδιά ότι ήταν όνειρο της ζωής του να ζωγραφίζει και να γίνει γλύπτης και κεραμίστας. Ο Κώστας Νεοφύτου όταν ήταν πολύ νέος εργάστηκε στην εταιρεία «ICARO», (industria ceramica artisti Rhodi orientale) ως σχεδιαστής.

Αργότερα έκανε σπουδές και αφιερώθηκε ολοκληρωτικά στη τέχνη του.

Περιέγραψε τον τρόπο με τον οποίο οι αρχαίοι έψηναν τα κεραμικά και σχεδίασε το φούρνο.

Επίσης τόνισε ότι στη περιοχή «Τσινίκι» Αρχαγγέλου υπήρχαν φημισμένοι αγγειοπλάστες και ότι ο Ιουστινιανός πήρε τούβλα από αυτή την περιοχή με τα οποία έχτισαν τον τρούλο του Ναού της Αγιάς Σοφιάς.

Για τις μεθόδους και τις τεχνικές της κεραμικής είπε ότι αυτές διακρίνονται σε τέσσερις κατηγορίες:

 α) με μακαρόνι, β) τσιμπητή , γ)με  λουρίδες δ) και πλάκες.

Το γεγονός που έκανε ιδιαίτερη εντύπωση στα παιδιά ήταν η κατασκευή από τον Κώστα Νεοφύτου  ενός κεραμικού, το οποίο δημιούργησε μπροστά στα παιδιά σε διάστημα περίπου 2 ωρών. Στη αρχή τους έδειξε πως κόβουμε τον πυλό, τη μέθοδο που πλάθεται ο πυλός και παίρνει το κατάλληλο σχήμα, το στέγνωμα, την αφύγρανση, τη  συγκόλληση, το πλάσιμο, την ενσωμάτωση, και την  επεξεργασία των λεπτομερειών. Να σημειώσουμε ότι όλη αυτή η διαδικασία γινόταν  με παρουσία του αέρα στο εσωτερικό του έργου.

Στο τελικό στάδιο  ακολούθησε, το φινίρισμα και η καλλιτεχνική έκφραση που οδήγησε  στην ολοκλήρωση του έργου.

Τα παιδιά όπως και η εκπαιδευτικοί ενθουσιάστηκαν, διότι αφενός βίωσαν αυτό  το ταξίδι στη τέχνη και αφετέρου εντυπωσιάστηκαν από την απλότητα, την ευαισθησία, την κατανόηση και  την καλοσύνη αυτού του μεγάλου Καλλιτέχνη.

Κλείνοντας το μάθημα του ο κος Κώστας Νεοφύτου ευχαρίστησε τους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά για το ενδιαφέρον και τους προέτρεψε να δημιουργούν, και τους επισήμανε  αυτό που είπε ο Πικάσσο: «ήμουν μικρός και ζωγράφιζα σαν μεγάλος, μεγάλωσα και έμαθα να ζωγραφίζω σαν παιδί»

Leave a Reply

Your email address will not be published.