Το θέμα της εποχικότητας αλλά και των νέων επενδύσεων είναι αυτό που απασχολεί πλέον έντονα τον κλάδο, προκειμένου να διατηρήσει το θετικό momentum της τελευταίας τετραετίας

Σε μία περίοδο κατά την οποία το αεροδρόμιο της Αθήνας ολοκληρώνει την «επική» ανάπτυξη των τελευταίων δυόμιση ετών με τα νούμερα να επιτρέπουν συγκρατημένη αισιοδοξία για φέτος αλλά με εμφανή τα σημάδια της κόπωσης, ο ελληνικός τουρισμός θέτει στόχο για 35 εκατ. διεθνείς αφίξεις έως το 2021 από τα 26 εκατ. και μία ενίσχυση των συνολικών εσόδων κατά 40%, με στόχο τα 20 δισ. ευρώ. Το θέμα της εποχικότητας αλλά και των νέων επενδύσεων είναι αυτό που απασχολεί πλέον έντονα τον κλάδο, προκειμένου να διατηρήσει το θετικό momentum της τελευταίας τετραετίας.

«Για να επιτύχουμε τους στόχους του 2021, θα πρέπει να υλοποιούνται ετήσιες συνολικές επενδύσεις ύψους 2 δισ. ευρώ, αρχής γενομένης από το 2016, με συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα κατά 80% και του δημόσιου κατά 20%», ανέφερε χαρακτηριστικά χθες ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Ανδρέας Ανδρεάδης στο 1ο Συνέδριο της Eurobank για τον τουρισμό.

«Ο νέος αναπτυξιακός νόμος, το σχέδιο του οποίου υπεβλήθη με σημαντική καθυστέρηση, χρειάζεται σημαντικές βελτιώσεις. Ορθώς, έχει προσανατολισμό παροχής κινήτρων στη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα, καθώς και σε ειδικές κατηγορίες επιχειρήσεων και επενδυτικών σχεδίων. Θα πρέπει όμως να αξιοποιηθούν πλήρως και οι προβλέψεις και οι δυνατότητες που παρέχονται για κάθε μέγεθος επιλέξιμης επένδυσης, μικρής η μεγάλης. Παράλληλα, ο νόμος πρέπει να αποκτήσει μεγαλύτερη απλότητα και σαφήνεια προς τους επενδυτές, με ξεκάθαρες οδηγίες και σαφείς χρονικές προθεσμίες, ενώ προβληματική είναι η ανάγκη έκδοσης άνω των 25 Υπουργικών αποφάσεων για την ουσιαστική έναρξη εφαρμογής του».

Οι επιδόσεις του Ελ. Βενιζέλος

Οι νέες επενδύσεις πάντως είναι παραπάνω από απαραίτητες, σε μία περίοδο κατά την οποία, ακόμη και το αεροδρόμιο της Αθήνας, δείχνει σημάδια κόπωσης: «Από το τελευταίο τρίμηνο του 2013, τα τελευταία δυόμιση χρόνια περνάμε μία περίοδο… επικής ανάπτυξης στο Ελ. Βενιζέλος, με διψήφια ποσοστά ανάπτυξης άνω του 20%», ανέφερε από την πλευρά του ο κ. Γιάννης Παράσχης, CEO της Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών.

«Αυτό είναι ασυνήθιστο ακόμη και για τα διεθνή δεδομένα. Ανάκαμψη της πόλης της Αθήνας με αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού, νέα αναπτυξιακή στρατηγική των Aegean- Olympic Air με αύξηση, μεταξύ άλλων, κατά 60% στους μετεπιβιβαζόμενους επιβάτες τα τελευταία δύο χρόνια και αύξηση του ανταγωνισμού με είσοδο των low cost εταιρειών, ήταν οι τρείς παράγοντες που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο για τις υψηλές επιδόσεις του αεροδρομίου της Αθήνας. Ωστόσο θεωρούμε ότι πλέον, αυτή η ”επική” ανάκαμψη ολοκληρώθηκε το πρώτο τρίμηνο του 2016. Τα διψήφια νούμερα δεν μπορεί να συνεχιστούν επ’ αόριστον για το αεροδρόμιο της Αθήνας. Ο Μάϊος είχε 9% συνολική αύξηση και για το καλοκαίρι αναμένουμε μία αύξηση κατά 6% περίπου στους εισερχόμενους επιβάτες για την Αθήνα, από το 26% των περασμένων ετών, όπερ σημαίνει ότι επανερχόμαστε σε πιο ρεαλιστικά μεγέθη».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο Ευτύχης Βασιλάκης, αντιπρόεδρος της Aegean: «Τα τελευταία χρόνια είδαμε με καθυστέρηση το τι μπορεί να παράξει ο κλάδος των αερομεταφορών για τη χώρα. Εχουμε πλέον ένα σκηνικό, όπου ακόμη και με πτωτικά νούμερα στον εσωτερικό τουρισμό σε ποσοστό 50- 60%, έχουμε αυξημένη συνδεσιμότητα στα ελληνικά αεροδρόμια. Πλέον, η χάραξη συγκεκριμένης στρατηγικής για τις αερομεταφορές (η αναβάθμιση των περιφερειακών αεροδρομίων, τα τέλη κ.τ.λ.) σε συνδυασμό και με την αναβάθμιση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση της εποχικότητας, που είναι και το μεγάλο πρόβλημα (πλήν ενδεχομένως της Σαντορίνης) του ελληνικού τουρισμού. Φαίνεται ότι η δυναμική που είχαμε τα τελευταία χρόνια έχει μία κόπωση, άρα χρειάζεται κάτι περισσότερο, μεγαλύτερη στόχευση και οργάνωση. Η Πολιτεία θα πρέπει να μπεί πιο δυναμικά στο κομμάτι της προώθησης, αφού πλέον δεν αρκεί η ιδιωτική πρωτοβουλία. Για εμάς το πρόβλημα της Ελλάδας συνδέεται με την εποχικότητα και αυτός είναι ο βασικός στόχος που απαιτεί περισσότερη συνέργεια (ιδιώτες, υποδομές και Πολιτεία)».

«Ξεκινήσαμε τη χρονιά ευελπιστώντας ότι το 2016 θα είναι μία ακόμη νέα χρονιά- ρεκόρ για τον τουρισμό», ανέφερε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων κ. Γιάννης Ρέτσος. «Από τα τελευταία γεγονότα των Βρυξελλών είδαμε μεγάλη ανάσχεση της κίνησης στην Αθήνα, από το Μάρτιο και μετά, μία ανάσχεση που παραμένει κι έχει να κάνει με την αρνητική ψυχολογία του Ευρωπαίου ταξιδιώτη.

Είμαστε σε μία κατάσταση με θετικές μεν προοπτικές, ωστόσο είναι πολλά τα πράγματα που πρέπει να γίνουν για το 2016 αλλά και μεσομακροπρόθεσμα. Η υπερφορολόγηση του κλάδου δεν μπορεί να συνεχιστεί επ’ αόριστον. Οι επιχειρήσεις έχουν εξαντλήσει τις αντοχές τους. Η τουριστική Ελλάδα είναι πολλών ταχυτήτων και αυτή την στιγμή μία μέση επιχείρηση έχει ξεπεράσει τα όρια αντοχής της, γιατί είναι υπερφορολογημένη και από την άλλη, δεν έχει την πρόσβαση σε νέα κεφάλαια…».

Διαβάστε το θέμα εδώ

Leave a Reply

Your email address will not be published.