Ανεργία, δάνεια, Εφορία, ΕΝΦΙΑ «στέγνωσαν» τα πορτοφόλια, αλλά και τα  χαμόγελα

του Δημήτρη Σταυρόπουλου

Με την πρώτη –παραδοσιακά– μαζική καλοκαιρινή έξοδο σε πλήρη εξέλιξη (τριήμερο Αγίου Πνεύματος), με καλό καιρό και υψηλές θερμοκρασίες, οι Έλληνες βλέπουν τις φετινές θερινές διακοπές περισσότερο σαν… όνειρο και λιγότερο σαν εφικτή πραγματικότητα.

Χρήματα, έστω και για μια ολιγοήμερη απόδραση, δεν περισσεύουν για τους περισσότερους. Ανεργία, δάνεια, Εφορία, ΕΝΦΙΑ, σκληρές καθημερινές υποχρεώσεις, «στέγνωσαν» τα οικογενειακά πορτοφόλια, τις καρδιές, τα χαμόγελα και τις προσδοκίες. Μοναδική φυγή, ένας κοντινός προορισμός για κάποιες μέρες και αν…

Πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη από το Ινστιτούτο Καταναλωτή και από άλλους φορείς ανέδειξε τη σκληρή αλήθεια.

Το 75% των ερωτηθέντων δεν θα κάνει διακοπές για οικονομικούς λόγους (75%), λόγω επαγγελματικής και εισοδηματικής αστάθειας (15%), λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων κ.ά. (10%).

Από το 25% όσων θα παραθερίσουν, το 40% θα κάνει ολιγοήμερες διακοπές, το πολύ πέντε ημερών, κυρίως στον τόπο καταγωγής ή ως φιλοξενούμενοι σε φιλικά σπίτια.

Συγκεκριμένα, στις διακοπές τους οι Έλληνες διαμένουν:
– σε ιδιόκτητο σπίτι το 40%,
– σε συγγενικό-φιλικό σπίτι το 30%,
– σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα σπίτια ή δωμάτια το 30%.

Στα ύψη το κόστος των διακοπών
Η διάρκεια των διακοπών κάθε οικογένειας περιορίζεται όλο και περισσότερο, καθώς το ΙΝΚΑ εκτιμά ότι το ελάχιστο κόστος για διαμονή-διατροφή 15 ημερών μιας τετραμελούς οικογένειας σε τουριστικό προορισμό αγγίζει, πλέον, τα 2.700 ευρώ.

Κατά το 2016 θα πραγματοποιήσει:
– 4 ήμερες διακοπές το 40% των οικογενειών,
– 7 ημέρες το 25% των οικογενειών,
– 10 ήμερες το 20% των οικογενειών,
– 15 ήμερες το 13% των οικογενειών,
– 20 ήμερες μόλις το 2% των οικογενειών.

Σύμφωνα με το ΙΝΚΑ, η σύντμηση της διάρκειας των διακοπών οφείλεται κυρίως σε παράγοντες αποσυντονισμού του σύγχρονου Έλληνα, σε ένταση της οικονομικής δυσπραγίας, σε δυσανάλογες και αντίστροφες με τον πραγματικό πληθωρισμό μειώσεις αμοιβών της μισθωτής εργασίας, συντάξεων, δώρων, επιδομάτων αδείας, σε συνδυασμό με την παρεπόμενη ανάγκη για πρόσθετη εργασία, αλλά και στη χαλάρωση των οικογενειακών δεσμών τόσο μεταξύ γονέων όσο και, κυρίως, μεταξύ παιδιών και γονιών.

Τέλος, το Ινστιτούτο Καταναλωτή σχολιάζει τα παράπονα των καταναλωτών για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες (κόστος μεταφοράς Ι.Χ. και ατόμου, «αρρωστημένος» κλιματισμός), αναφέροντας πως αποτελούν ένα επιπλέον αίσθημα ανασφάλειας και απέχθειας για τη μετακίνησή τους.

Μέσα Ιουνίου και τα καράβια φεύγουν μισοάδεια από το λιμάνι της Ραφήνας… Εκεί όπου πέρυσι επικρατούσε το αδιαχώρητο, φέτος, έχουν υπάρξει ακόμα και ακυρώσεις δρομολογίων, λόγω μειωμένης κίνησης. Από την έναρξη των capitalcontrols, οι ακυρώσεις στα ταξιδιωτικά γραφεία άγγιξαν το 80%.

Με μεγάλες προσφορές της τελευταίας στιγμής, ξενοδοχεία και μεταφορικές εταιρείες προσπαθούν να προσελκύσουν Έλληνες τουρίστες. Παρ’ όλα αυτά, χιλιάδες δεν θα ταξιδέψουν, αναζητώντας καταφύγιο σε κοντινές παραλίες.

Ούτε εντός ούτε εκτός συνόρων, λοιπόν, θα ταξιδέψουν οι Έλληνες. Η οικονομική κρίση έχει καταστήσει τις διακοπές είδος πολυτελείας από το 2010 και εξής, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ).

Τα ταξίδια των Ελλήνων στο εσωτερικό της χώρας έχουν μειωθεί κατά 45% και στο εξωτερικό κατά περίπου 52% (τα στοιχεία αυτά είναι μέχρι και το 2015). Δημοφιλέστερος προορισμός στο εσωτερικό είναι η Κεντρική Μακεδονία, η οποία συγκέντρωσε το 15,9% των διανυκτερεύσεων των ημεδαπών τουριστών το 2014 (2013: 15,3%, 2008: 16,5%).

Δεύτερη στις προτιμήσεις των Ελλήνων είναι η Πελοπόννησος, η οποία συγκεντρώνει διαχρονικά περίπου το 10% των διανυκτερεύσεων στα ξενοδοχειακά καταλύματα.

Βασική αιτία της μείωσης των μετακινήσεων το καλοκαίρι είναι οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτήριων. «Τα εισιτήρια των πλοίων είναι απαγορευτικά για τα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα, ιδίως με τα σκληρά οικονομικά μέτρα», επισημαίνει ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδας, Μιχάλης Τσιφάκης.

«Το ταξίδι με πλοίο για μια μέση τετραμελή οικογένεια έχει εξελιχθεί σε είδος υπερπολυτελείας, αφού πρέπει να πληρώσει ο επιβάτης πανάκριβα ναύλα (οικονομική θέση και χωρίς καμπίνα ), που, αν μη τι άλλο, θα έπρεπε να είχαν μειωθεί από καιρό τώρα, λόγω της πρωτόγνωρης μείωσης των διεθνών πετρελαϊκών τιμών», προσθέτει ο ίδιος.

Σημειώνεται ότι το κόστος της μεταφοράς στα νησιά έχει αυξηθεί κατά μέσο όρο πάνω από 50% μέσα στην τελευταία δεκαετία. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι για ένα ταξίδι μετ’ επιστροφής σε οικονομική θέση συμβατικού πλοίου προς τα πιο δημοφιλή νησιά των Κυκλάδων (Μύκονος, Πάρος, Σαντορίνη) μια τετραμελής οικογένεια π.χ. για το τετραήμερο του Πάσχα με Ι.Χ. θα χρειαστεί κατά μέσο όρο γύρω στα 350 ευρώ. Αν ταξιδέψει με ταχύπλοο πλοίο, η ίδια οικογένεια θα πρέπει να πληρώσει από 90 έως και 140 ευρώ επιπλέον, ανάλογα με την εταιρεία και τον προορισμό. Ανάλογες είναι οι τιμές των εισιτηρίων για Χίο, Χανιά και Μυτιλήνη.

Το παρόν κείμενο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο 17/06

Leave a Reply

Your email address will not be published.