Αθήνα,04 /08/2015

A.Π.:1367

                                                                                        ΠΡΟΣ:  Δήμαρχο Κω

                                                                                                    κ. Γιώργο Κυρίτση

                                                                                       ΚΟΙΝ:-Υπουργό Εσωτερικών

                                                                                                   & Διοικητικής Ανασυγκρότησης

                                                                                                    κ.  Νικόλαο Βούτση

                                                                                                  -Αν.Υπουργό Εσωτερικών &

                                                                                                   & Διοικητικής Ανασυγκρότησης

                                                                                                    κ. Ιωάννη Πανούση

Κύριε Δήμαρχε

Με την από 3/8/2015 υπ’αριθμ.πρωτ.2630 επιστολή σας, με εγκαλείτε –μάλιστα με υποβολή μηνυτήριας αναφοράς- για τα προβλήματα της διαχείρισης και λειτουργίας του ξενοδοχείου «Καπετάν Ηλίας» στην Κω, το οποίο λειτουργεί ως προσωρινό  κατάλυμα για τους νεοεισερχόμενους πρόσφυγες και μετανάστες από τα μέσα Απριλίου του 2015.

Σας υπενθυμίζω ότι το ως άνω ξενοδοχείο παρελήφθη από εμένα την παραμονή του Πάσχα του τρέχοντος έτους, κατόπιν προσωρινής παραχώρησης από την Τράπεζα Πειραιώς, προκειμένου να αντιμετωπισθεί η κατάσταση έκτακτης ανάγκης προσωρινής φιλοξενίας μεγάλου αριθμού νεοεισερχομένων οι οποίοι στοιβάζονταν μέχρι τότε στο λιμάνι της Κω και πέριξ του αστυνομικού τμήματος, χωρίς καμία προοπτική άλλου καταλύματος, δεδομένου του ότι στις επανειλημμένες εκκλήσεις μας και προς τον Δήμο σας, για υπόδειξη χώρου υπήρξε άρνηση συνεργασίας.

Η ως άνω πρωτοβουλία μου για την  παραλαβή του ξενοδοχείου έδωσε μια λύση στην δεδομένη στιγμή, γεγονός που αναγνωρίζει η τοπική κοινωνία της Κω και τούτο αποτυπώνεται και στην από 2/8/2015 Ανακοίνωση της συλλογικότητας «ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ – ΚΩΣ» η οποία αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «[..]Η λύση του ΚΑΠΤΑΙΝ ΗΛΙΑΣ ήταν μια πρώτη πρόχειρη λύση, που, αν δεν είχε υπάρξει, το πρόβλημα θα ήταν διάχυτο, ανεξέλεγκτο και σίγουρα περισσότερο οξυμένο σε όλη την πόλη της Κω. Όλοι θυμόμαστε τις εικόνες με τις σκηνές στην προβλήτα του λιμανιού πριν το Πάσχα, εικόνες που μέχρι πριν 10 μέρες είχαν ξεχαστεί. [..]».  Παρότι, δεν είχα αρμοδιότητα για την διαχείριση του χώρου, αφού τούτο προϋπέθετε σύσταση και λειτουργία Κέντρου Πρώτης Υποδοχής και συνακόλουθα μια χρονοβόρα διαδικασία, πρότεινα εναλλακτικές λύσεις –όπως την ανάληψη της ευθύνης του χώρου από την ελληνική αστυνομία, αφού ο χώρος θα εξυπηρετούσε πρωτίστως τις ανάγκες καταγραφής και ταυτοποίησης των υπηρεσιών της- αλλά και ενήργησα προκειμένου να υπάρξουν εκείνες οι διευθετήσεις που θα καθιστούσαν το χώρο βιώσιμο από πλευράς συνθηκών και υγιεινής.

 Δυστυχώς, σε όλες μας τις προσπάθειες για την αντιμετώπιση του ζητήματος της διαχείρισης των αναγκών των νεοεισερχομένων και της διασφάλισης της ομαλής διαβίωσης των κατοίκων του νησιού, συναντήσαμε την πρωτοφανή θεσμική πλημμέλεια, την αδιαφορία και την άρνηση συνεργασίας από την πλευρά του Δήμου Κω, των υπηρεσιών του αλλά και υμών προσωπικά, με αποτέλεσμα –μεταξύ άλλων- να απαξιωθεί και ο προσωρινός αυτός χώρος φιλοξενίας, πρωτίστως από δική σας υπαιτιότητα. Συγκεκριμένα:

  • Ευθύς εξαρχής από την παραλαβή του χώρου του ως άνω ξενοδοχείου και δη από τις 14 Απριλίου 2015, σας αποστείλαμε το υπ’αριθμ.πρωτ. 1219/14-4-2015 αίτημα, σχετικά με τη «Σύνδεση του ξενοδοχείου Καπετάν Ηλίας με το δίκτυο αποχέτευσης ακαθάρτων», αίτημα το οποίο οι υπηρεσίες σας απάντησαν προ πέντε μόλις ημερών, ήτοι στις 27 Ιουλίου 2015(!) [με το υπ’αριθμ.πρωτ. 2610/27-7-2015 έγγραφο της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Κω], κάνοντας μάλιστα επισημάνσεις για τους κινδύνους για την δημόσια υγεία, τους οποίους προκάλεσαν οι ίδιες οι υπηρεσίες σας με την ολιγωρία τους.
  • Οι αρμόδιες υπηρεσίες περισυλλογής σκουπιδιών του Δήμου αρνούνται συστηματικά, παρότι υποχρεούνται, να συλλέξουν τα σκουπίδια από τους κάδους έξω από το ξενοδοχείο, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται μόνιμες εστίες μόλυνσης.
  • Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου αρνούνται, επίσης, να φροντίσουν για την αποψίλωση των χώρων πέριξ του ξενοδοχείου για την αποφυγή και κινδύνων πυρκαγιάς, παρότι και τα μέσα και την αρμοδιότητα διαθέτουν.
  • Καμιά, δε, διευκόλυνση δεν παρείχαν οι υπηρεσίες του Δήμου-πολλώ, δε, μάλλον συνδρομή- στους εθελοντές που εξασφαλίζουν και διανέμουν το συσσίτιο όλο αυτό το διάστημα, με αποτέλεσμα να οδηγήσουν σε αδιέξοδο και αυτή την ιδιωτική πρωτοβουλία για την ανακούφιση του πληθυσμού.

Είναι εξαιρετικά δυσάρεστο ο Δήμος, ο οποίος αποτελεί τον κατ’ εξοχήν θεσμικό συνομιλητή της κεντρικής κυβέρνησης να στέκεται απέναντι και να μην συνεργάζεται για μια ρεαλιστική λύση, η οποία αναπόφευκτα, όπως και σε άλλους νησιωτικούς δήμους περιλαμβάνει τη λειτουργία οργανωμένου χώρου προσωρινής φιλοξενίας του νεοεισερχόμενου πληθυσμού.

Είναι εξαιρετικά προβληματικό ο Δήμος της Κω να προτείνει τη «μη λύση» του ζητήματος, εμμένοντας σε μια πρόταση άμεσης μεταφοράς του νεοεισερχόμενου πληθυσμού από το νησί της Κω, η οποία, πέραν της υψηλής δαπάνης, δεν μπορεί να εφαρμοστεί με όρους πραγματικότητας στη λογική που υποστηρίζετε, ότι, δηλαδή, ο εν λόγω πληθυσμός δεν θα παραμένει ούτε για ώρες ή λίγες ημέρες στο νησί. Η αποφόρτιση των πιέσεων για την υποδοχή των νεοεισερχομένων στο νησί αποτελεί προτεραιότητα του κεντρικού σχεδιασμού της κυβέρνησης. Γι’ αυτό άλλωστε, όλο αυτό το διάστημα, οργανώθηκαν και οργανώνονται έκτακτα δρομολόγια για την άμεση μετάβαση μεγάλου αριθμού νεοεισερχομένων από τα νησιά που δέχονται τις μεγαλύτερες ροές και βέβαια και από την Κω, στην ενδοχώρα. Τούτο όμως δεν σημαίνει ότι δεν είναι αναγκαίος ένας προσωρινός και οργανωμένος χώρος φιλοξενίας στα εν λόγω νησιά, γεγονός που είναι αντιληπτό από όλους τους άλλους Δήμους της χώρας που αντιμετωπίζουν τα ίδια ζητήματα, γι’ αυτό, άλλωστε και όλοι οι άλλοι Δήμοι συνεργάζονται σε αυτήν την κατεύθυνση, με εξαίρεση εσάς που κατέχετε «πανελλήνιο ρεκόρ» άρνησης και στείρας αντιπαράθεσης.

Η αρνητική στάση σας για την εξεύρεση λύσεων για την αποτελεσματική διαχείριση του ζητήματος της  προσωρινής παραμονής και φιλοξενίας του νεοεισερχόμενου πληθυσμού στην Κω καθώς και η άρνηση συνεργασίας σας, έχει ήδη δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα στους δημότες σας. Σας καλούμε να την αναθεωρήσετε και να συνεργαστείτε στην μόνη ρεαλιστική, βιώσιμη και ανθρώπινη λύση τόσο για τους δημότες της Κω όσο και για τον εισερχόμενο πληθυσμό. Η λύση περιλαμβάνει την άμεση χωροθέτηση και λειτουργία προσωρινού χώρου φιλοξενίας, ικανού να καλύψει τις ανάγκες του νεοεισερχόμενου πληθυσμού, με τρόπο οργανωμένο προκειμένου να λήξει η προβληματική κατάσταση στην Κω, στην διαμόρφωση της οποίας έχετε με μέχρι τώρα την στάση σας συμβάλλει.

 Ως προς, δε,  την λειτουργία του ξενοδοχείου «Καπετάν Ηλίας» στην Κω, σας ενημερώνω ότι, δεδομένων των άκαρπων προσπαθειών μας να εξασφαλίσουμε ικανές συνθήκες διαβίωσης και υγιεινής, λόγω πρωτίστως της άρνησης σας να συνεργαστείτε γι’αυτό καθώς  και των υψηλών δαπανών επισκευής για να λειτουργήσει με τις προδιαγραφές ενός χώρου υποδοχής, προτιθέμεθα να το κλείσουμε ως χώρο προσωρινής φιλοξενίας. Στη δρομολόγηση της λειτουργίας άλλου χώρου, καταλληλότερου και επαρκέστερου, οφείλετε να συνεργαστείτε, ως ελάχιστη συμβολή για την διασφάλιση αξιοπρεπών συνθηκών διαβίωσης τόσο για τους δημότες σας όσο και για τους νεοεισερχόμενους πρόσφυγες και μετανάστες καθώς και για την διασφάλιση της κοινωνικής ειρήνης.

Αναστασία Χριστοδουλοπούλου

Υπουργός

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.