Στην Ολομέλεια της Βουλής συζητήθηκε η Επίκαιρη Ερώτηση του Αντιπροέδρου της Βουλής, βουλευτή Δωδεκανήσου Δημήτρη Κρεμαστινού για την υποστελέχωση του Λιμενικού Σώματος Δωδεκανήσου. Ο Δημήτρης Κρεμαστινός επανήλθε στο θέμα μετά από προηγούμενη αναβολή της συζήτησης ζητώντας από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να σταματήσει η ανισοκατανομή των λιμενικών εις βάρος της Δωδεκανήσου, δηλαδή να μετακινηθούν στη Δωδεκάνησο λιμενικοί από άλλες περιοχές.

Η πλήρης ομιλία του Δημήτρη Κρεμαστινού και η απάντηση του Υπουργού Ναυτιλίας είχαν ως εξής:

«Κύριε Πρόεδρε και κύριε Υπουργέ, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα, που αναδείχθηκαν με το μεταναστευτικό και το προσφυγικό πρόβλημα είναι η φύλαξη των θαλασσίων συνόρων.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως γνωρίζετε, επεσήμανε ότι φυλάσσονται ανεπαρκώς τα σύνορα και μάλιστα προχώρησε ακόμα ένα βήμα και ζήτησε τη συνδρομή της Τουρκίας, πράγμα το οποίο δεν είναι ιδιαίτερα τιμητικό για τη χώρα.

Αυτό καθιστά το πρόβλημα ακόμα πιο οξύ γιατί από διαμαρτυρίες των λιμενικών, κυρίως των συνδικαλιστών, φαίνεται ότι η περιοχή των νησιών της Δωδεκανήσου –διότι αυτοί διαμαρτύρονται- δεν μπορεί ουσιαστικά να προφυλαχθεί γιατί το προσωπικό είναι ανεπαρκές.

Μάλιστα, καταγγέλλουν ότι υπάρχει ανισοκατανομή προσωπικού. Δηλαδή, ενώ για παράδειγμα, όπως αναφέρουν, στην Κω που είναι εστία αναταραχής αυτή τη στιγμή, οι προβλεπόμενες θέσεις είναι 50 έχουν 30 λιμενικούς. Ενώ στη Θεσσαλονίκη, επί προβλεπομένων θέσεων 160 –όπως λένε οι λιμενικοί- έχουν 350 λιμενικούς.

Κατά συνέπεια, το ερώτημα είναι το εξής: Υπάρχουν που υπάρχουν αυτά τα προβλήματα, μπορεί να γίνει τουλάχιστον μια ισοκατανομή για να μην υπάρχει ανισοκατανομή, ούτως ώστε και αυτοί να αναπνεύσουν και να γίνεται καλύτερα η φύλαξη των συνόρων;

Διότι ουσιαστικά αυτοί οι άνθρωποι λένε ότι ακόμα και τα πλοία τα συντηρούν οι ίδιοι γιατί δεν υπάρχουν λεφτά. Αυτές είναι οι καταγγελίες τους. Δεν ξέρω αν υπάρχει το στοιχείο της υπερβολής εδώ, αλλά, εν πάση περιπτώσει, φαίνεται ότι για να διαμαρτύρονται τόσο πολύ, υπάρχει ασφαλώς μεγάλη δόση αλήθειας.

Το πρακτικό, λοιπόν, ερώτημα είναι τι μπορεί να γίνει, ούτως ώστε αυτή η κατάσταση να βελτιωθεί.»

Και, μετά την πρώτη τοποθέτηση του Υπουργού, συμπλήρωσε:

«Επί της ουσίας, χαίρομαι καταρχήν που λέτε ότι τα σύνορα φυλάσσονται. Εγώ, όμως, ο ίδιος άκουσα τον Πρωθυπουργό, σε μια συνέντευξη τύπου προεκλογικά, να επισημαίνει το αντίθετο, ότι δεν μπορούμε πρακτικά να έχουμε φύλαξη των συνόρων λόγω του θαλασσίου χώρου.

Και βεβαίως όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση τα ακούει όλα αυτά αρχίζει και διερωτάται. Και όταν φτάνει στο σημείο να μας λέει να κάνουμε κοινή πολιτική με την Τουρκία όσον αφορά τη φύλαξη, διαπιστώνουν προφανώς ότι εμείς μόνοι μας δεν μπορούμε. Χαίρομαι που μου λέτε ότι φυλάσσονται τα σύνορα. Η εικόνα που δώσαμε, όμως, ήταν ότι δεν φυλάσσονται. Αυτό είναι το δικό μου σχόλιο.

Όσον αφορά το επίμαχο θέμα της ερωτήσεως, θα σας παρακαλέσω όσο το δυνατόν γρηγορότερα να γίνουν οι ενέργειες που πρέπει για το Προεδρικό Διάταγμα, ούτως ώστε να αποκατασταθεί αυτό που δεν υπάρχει σήμερα. Δεν μπορεί, δηλαδή, να υπάρχουν κάπου λιγότερες οργανικές θέσεις και περισσότεροι λιμενικοί και εκεί που πραγματικά είναι η πρώτη γραμμή του πυρός, να είναι λιγότεροι και από τις οργανικές θέσεις.

Να βγει δηλαδή το ταχύτερο δυνατό το Προεδρικό Διάταγμα και να κατανείμει ισομερώς τους λιμενικούς. Αυτό θα ήταν το ιδεώδες. Η παράκληση προς εσάς είναι να επισπεύσετε κατά το δυνατόν τη διαδικασία.

Το ότι θα πρέπει -κατά τη γνώμη μου- να πιεστεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να δώσει περισσότερα ταχύπλοα, περισσότερη δύναμη στη FRONTEX για να φυλάξουν πραγματικά τα σύνορά μας, αυτό είναι αυτονόητο. Πιστεύω πως θα το επιχειρήσετε προς αυτή την κατεύθυνση, διότι η Ιταλία, παραδείγματος χάρη, κατάφερε τον Οκτώβριο να έχει 8.000 πρόσφυγες, μετανάστες που μπήκαν στην Ευρώπη και εμείς τον ίδιο μήνα να έχουμε 216.000, με βάση ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το 8.000 με το 216.000 είναι τεράστια διαφορά και τα δικά μας νησιά απέχουν το ένα από το άλλο μισή ή μία ώρα με τα ταχύπλοα, γιατί είναι μικρές οι αποστάσεις, ενώ η Ιταλία έχει το Λιβυκό Πέλαγος που είναι αχανές, αλλά επιστράτευσε ακόμη και το πολεμικό ναυτικό της.

Κατά συνέπεια, κάτι πρέπει να γίνει ούτως ώστε οι αριθμοί αυτοί να εξισωθούν. Οι δουλέμποροι εκεί που βρίσκουν εύκολο πέρασμα, εκεί πάνε. Στην Ιταλία 8.000 τον Οκτώβριο, στην Ελλάδα 216.000. Η διαφορά είναι τεράστια.

Οπότε, θα σας παρακαλέσω και στη δευτερολογία σας να σχολιάσετε πότε περίπου μπορεί να γίνει αυτή η ανακατανομή. Σε έναν, δύο, τρεις μήνες; Σε ένα λογικό διάστημα, διότι βέβαια αν συζητάμε για χρόνια, αντιλαμβάνεστε ότι είμαστε όλοι εκτός θέματος.»

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αναγνώρισε τα προβλήματα στελέχωσης του Λιμενικού Σώματος και την ιδιαίτερη ανισοκατανομή εις βάρος της Δωδεκανήσου, προσθέτοντας ότι αναλαμβάνει την πολιτική ευθύνη. Συμπλήρωσε ότι το ισχύον Προεδρικό Διάταγμα βρίσκεται μεν σε διαδικασία βελτίωσης αλλά θα εφαρμοστεί ως έχει μέχρι να γίνουν οι αλλαγές. Αυτή τη στιγμή είναι εν εξελίξει η μετακίνηση 140 στελεχών προς τα Δωδεκάνησα που, όπως παραδέχθηκε ο Υπουργός, αναγκαστικά συμψηφίζεται με τους λιμενικούς που ήδη υπηρετούν και φεύγουν από τα Δωδεκάνησα λόγω συμπλήρωσης της θητείας τους. Στο κλείσιμο της συζήτησης ο Υπουργός δεσμεύθηκε ότι θα αναζητήσει λύση στο ζήτημα τους επόμενους μήνες από 44 δόκιμους σημαιοφόρους που θα βγουν από τη Σχολή και 111 υπαξιωματικούς καθώς και 49 λιμενοφύλακες για τους οποίους υπάρχει διαγωνισμός σε εξέλιξη.

Leave a Reply

Your email address will not be published.