Η ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ

Διοργανώνει επιστημονική εσπερίδα στο «ΑΚΤΑΙΟΝ» 7μ.μ. το Σάββατο 5/12/2015 με θέμα:

«ΣΧΕΔΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ»

Κεντρικός ομιλητής θα είναι ο αρχιτέκτονας

ΘΕΟΦΑΝΗΣ ΜΠΟΜΠΟΤΗΣ. 

Μετά τη διάλεξη μπορούν να γίνουν παρεμβάσεις από το κοινό. Την εκδήλωση συντονίζει το μέλος της Σ.Γ.Τ.Δ. ο πολιτικός μηχανικός ΦΑΡΜΑΛΙΔΗΣ ΝΙΚΟΣ.

Είσοδος ελεύθερη

Θεοφάνης Μπομπότης, Αρχιτέκτων

Θα δώσει διάλεξη στις 05 Δεκεμβρίου 2015, και ώρα 19.00, στο «Ακταίο», με θέμα:

“Σχεδιάζοντας το Δημόσιο χώρο”.

Έχει σχεδιάσει:

Τις επεκτάσεις του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Ελευθέριος Βενιζέλος και σήμερα σχεδιάζει την εσωτερική αναδιοργάνωση του Αεροδρομίου.Τα Αρχαιολογικά Μουσεία Πατρών και Χανίων.Το ειδικό κτίριο υποστήριξης Μουσείων της Αγίας Πετρούπολης (Ρωσία).Τα κτίρια του εμπορευματικού πάρκου στο Θριάσιο πεδίο (Αθήνα). Κτίρια Τραπεζών, Βιομηχανικές και Αθλητικές εγκαταστάσεις, εμπορι- κά και συνεδριακά κέντρα, οικισμούς και κτίρια γραφείων κ.α.Η Αρχιτεκτονική του,χαρακτηρίζεται από σύγχρονη λειτουργία-τεχνολογία και αισθητική.Θεωρείται από  τους σημαντικότερους Αρχιτέκτονες,παγκοσμίως, βραβεύτηκε και διακρίθηκε σε εγχώριους και διεθνής διαγωνισμούς.Συμπεριλαμβάνεται,στην Αυστραλέζικη έκδοση«1000 σημαντικότεροι Αρχιτέκτονες στον κόσμο», στην Αγγλική έκδοση «300 καλύτεροι Αρχιτέκτονες του κόσμου»,στην Ιαπωνική έκδοση «500 Αρχιτέκτονες του κόσμου» κ.λ.π.Του έχει απονεμηθεί το βραβείο «Αθηνά»για την προσφορά του στον  πολιτισμό μέσω των Μουσείων που σχεδίασε.Έχει πραγματοποιήσει σειρά διαλέξεων σε Πανεπιστήμια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.Έχει σχεδιάσει μερικά από τα πλέον σημαντικά έργα υψηλών προδια- γραφών και απαιτήσεων,τα οποία έχουν δημοσιευτεί στην Ελλάδα και σε πολλές χώρες του κόσμου.

  • Τα τελευταία χρόνια η λέξη Αρχιτεκτονική συναντάται συχνά στο λεξιλόγιο μας. Τι είναι Αρχιτεκτονική και πως ορίζεται.

  Πράγματι είναι μια λέξη, ένας όρος που χρησιμοποιείται και σε τομείς ανεξάρτητους από τον Αρχιτεκτονικό σχεδιασμό.Ο όρος που αποδίδει την έννοια της σύνδεσης διαφόρων πραγμάτων ή δράσεων.Στην κυριολεξία, αποτελεί την εξελικτική διαδικασία οργάνωσης και διαμόρφωσης χώρων, που φιλοξενούν την ανθρώπινη παρουσία.Προφανώς δεν νοείται Αρχιτεκτονική χωρίς την ύπαρξη εσωτερικού χώρου, μέσα στον οποίο εξελίσσεται οποιαδή- ποτε ανθρώπινη δραστηριότητα.

  • Ποια είναι τα βασικά κριτήρια που χαρακτηρίζουν την Αρχιτεκτονική.

  Η ίδια η Αρχιτεκτονική, είναι σύνθεση δύο διαφορετικών επιστημών. Είναι ανθρωπιστική και συγχρόνως εφαρμοσμένη. Λαμβάνει υπ’όψιν της και αναλύει τις ανθρώπινες ανάγκες και συμπεριφορές και γενικά την ανθρώπινη υπόσταση και στη συνέχεια οργανώνει και διαμορφώνει τους κατάλληλους χώρους για να φιλοξενήσουν την ανθρώπινη παρουσία.

  • Ποια είναι η σχέση του ανθρώπου με το χώρο και πως τον αντιλαμβάνεται;

  Η σχέση μας με το χώρο, εξαρτάται άμεσα με την αίσθηση και το συναίσθημα που μας προκαλεί. Ο τρόπος που σχεδιάζεται και διαμορφώνεται ένας χώρος για να υπηρετήσει συγκεκριμένη χρήση, μπορεί να προκαλέσει ποικίλα συναισθήματα. Το μέγεθος των χώρων, όπως και πολλοί άλλοι παράγοντες, συμμετέχει αντίστοιχα στην διαμόρφωση της αίσθησης, της ατμόσφαιρας και των συναισθημάτων που προκαλεί ο χώρος. Συνήθως όλα αυτά δεν γίνονται συνειδητά αντιληπτά, αλλά δρουν στο υποσυνείδητο, επηρρεάζοντας τη σχέση μας με το χώρο που ζούμε και καθορίζουν την ποιότητα της ζωής μας.

  • Συνήθως σε ένα μεγάλο βαθμό ταυτίζουμε την Αρχιτεκτονική με την αισθητική. Πως υπεισέρχεται η μία στην άλλη;

  Η Αρχιτεκτονική είναι συνθετική διαδικασία, η αισθητική υπεισερχέται  παντού και αποτελεί σημαντική παράμετρο της Αρχιτεκτονικής.Ο όρος αισθητική, προκύπτει από την αίσθηση, τις εμπειρίες που προσλαμβάνουμε μέσω των αισθήσεων μας. Το γεγονός ότι σήμερα, αποτελεί ανεξάρτητο τομέα της φιλοσοφίας, μετά τη γνωσιολογία, την μεταφυσική και την ηθική, φανερώνει και την σημαντική αξία που έχει για τον άνθρωπο. Η Αρχιτεκτονική, ως συνθετική διαδικασία σχεδιασμού του άμεσου ή έμμεσου περιβάλλοντος του ανθρώπου, δεν θα μπορούσε να μην συμπεριλαμβάνει στις βασικές αρχές σχεδιασμού, την αισθητική. Προφανώς, η αισθητική δεν εξαντλείται στην επιλογή ή σύνθεση χρωμάτων, σχημάτων ή μορφών, αλλά υπάρχει και στις ανθρώπινες δραστηριότητες και συμπεριφορές.

  • Η αισθητική είναι υποκειμενικό ή αντικειμενικό θέμα;

  Οποιαδήποτε επιλογή ή κριτική, εμπεριέχει αναμφίβολα και το υποκειμενικό στοιχείο. Η αισθητική διαμορφώνεται από επιλογές και εκτίθεται σε κριτική. Προφανώς υπάρχουν υποκειμενικές επιλογές, υπάρχουν όμως και αντικειμενικά κριτήρια, τα οποία τοποθετούν την αισθητική στα πλαίσια του αποδεκτού ή του απαράδεκτου. Υπάρχουν κώδικες και στοιχεία μέσα από τα οποία μπορούμε με βεβαιότητα να κρίνουμε το επίπεδο ποιότητας της.  Η αισθητική δεν είναι αυθαίρετη υπόθεση, είναι αποτέλεσμα που παράγεται από τη γενικότερη παιδεία του καθενός. Εξαρτάται από την ερμηνεία των αισθήσεών μας και από την ανάγνωση των εμπειριών μας. Αποτελεί το “ένδυμα” μιας ποιοτικής ενέργειας ή προϊόντος. Η ποιότητα ενός κειμένου δεν προκύπτει από το στυλ της γραμματοσειράς με την οποία γράφεται, αλλά από την ουσία του αφηγήματος.

  • Πως και από ποιους διαμορφώνεται η αισθητική των πολιτών.

  Η αισθητική διαμορφώνεται και αποτυπώνεται πρακτικά και θεωρητικά. Ένα κτίριο, ένα καταναλωτικό προϊόν, ένα αυτοκίνητο, ένα πάγκάκι, ο τρόπος έκθεσης προϊόντων, η βιτρίνα ενός καταστήματος έως και ο τρόπος που παρουσιάζονται τα φρούτα στις λαϊκές αγορές, συμμετέχουν στην διαμόρφωση της αισθητικής. Εμπεριέχεται στην ποιοτική έκφραση του λόγου, την ποίηση κ.λ.π.Λέγεται, πως από μια αισθητικά ενδιαφέρουσα παρτιτούρα, προκύ- πτει ενδιαφέρουσα και καλή μουσική.Η διαμόρφωση της αισθητικής στην Αρχιτεκτονική, εί- ναι εκφραστικό αποτέλεσμα σύνθεσης παραμέτρων και δεν μπορεί να αποτελεί αυτοσκοπό.

  • Πώς παράγεται η Αρχιτεκτονική και ποια είναι τα βασικά εργαλεία.

  Η δυνατότητα που διαθέτει ο κάθε αρχιτέκτονας να αντιλαμβάνεται και να ερμηνεύει τα  πράγματα,τα φυσικά φαινόμενα,τις ατομικές και κοινωνικές ανάγκες και συμπεριφορές και οι ειδικές γνώσεις,αποτελούν το βασικό ιστό πάνω στον οποίο παράγεται η Αρχιτεκτονική. Αυτά συνοψίζονται στην Γενική και Ειδική παιδεία, τον αέναο προβληματισμό, με συνδετική ύλη το συναίσθημα.

  • Ποια είναι η προτεραιότητα σας στο σχεδιασμό; Η χρηστικότητα ή η αισθητική;

  Η χρηστικότητα και η αισθητική αποτελούν τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος.Η χρηστι- κότητα–λειτουργία, αποτελεί το πρώτο μέλημα και τον βασικό κορμό του σχεδιασμού. Η  αισθητική συμπληρώνει και ολοκληρώνει τον σχεδιασμό. Δεν μπορεί όμως η αισθητική, να είναι μια αναίτια προσέγγιση, χάριν ενός πρόσκαιρου εντυπωσιασμού.Σε ότι αφορά στα κτίρια, αυτή παράγεται από τρία στοιχεία: από τα σχήματα των επιφανειών, από τα υλικά κατασκευής και από το φως.Όταν αυτά, συνδυαζόμενα, αποτελούν συνέχεια και είναι άρ- ρηκτα συνδεδεμένα με τις λειτουργικές ανάγκες και δεν είναι τυχαίες και  αυθαίρετες επιλο- γές,τότε παράγεται διαχρονικό, αισθητικό αποτέλεσμα, το οποίο δεν ακολουθεί απαραίτητα συγκεκριμένους ρυθμούς.Η εξέλιξη της τεχνολογίας, συμμετείχε στην κατάργηση των ρυθμών και των ενιαίων τάσεων στην Αρχιτεκτονική. Σήμερα έχουμε για κτίρια ίδιας ή παρόμοιας χρήσης, διαφορετικές Αρχιτεκτονικές προσεγγίσεις αλλά εξίσου σημαντικές.

  • Υπάρχουν δυνατότητες βελτίωσης; Και από ποιους θα προέλθουν.

  Η προηγούμενη περίοδος, δημιούργησε σε ένα μεγάλο βαθμό, καθεστώς και νοοτροπίες προχειρότητας σε όλα τα επίπεδα.Τελευταία όμως, παρατηρούνται σημάδια βελτίωσης, διακρίνονται αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις μικρού ή μεγάλου μεγέθους, που σχεδιάστηκαν στην βάση ολοκληρωμένης και ενδιαφέρουσας Αρχιτεκτονικής προσέγγισης. Υπάρχουν αξιόλογοι αρχιτέκτονες που παράγουν αρχιτεκτονική, καθώς και ικανοί κατασκευαστές που την υλοποιούν. Αυτό ισχύει σε όλες σχεδόν τις πόλεις όπως και στη Ρόδο.

  • Έχετε σχεδιάσει πολλά και διάφορα έργα σε διάφορες χώρες. Τι είναι αυτό που εισπράτετε από την Αρχιτεκτονική;

  Τη δυνατότητα συνεχούς εξέλιξης.

  • Πόσο επηρεάζει η Αρχιτεκτονική την προσωπική σας ζωή ;

  Ο προβληματισμός, η αναζήτηση, η αμφισβήτηση, οι ανατροπές, η πορεία του σχεδιασμού προς τη δημιουργία, η αισθητική, το συναίσθημα, όλα αυτά, αποτελούν στοιχεία της Αρχιτεκτονικής αλλά και της ίδιας της ζωής.

  • Ποια φάση είναι η σημαντικότερη; Ο σχεδιασμός ενός έργου ή η υλοποίηση του;    Η φάση του σχεδιασμού και της δημιουργίας, αποτελεί κάθε φορά μια νέα διαδρομή που βασίζεται σε όλες τις γνώσεις και τις εμπειρίες που αποκτήθηκαν έως εκείνη τη στιγμή. Η περίοδος αυτής της διαδρομής, μέσα και από τις αμφισβητήσεις των προηγούμενων εμπειριών, έως ότου γίνει διακριτή η πρώτη “εικόνα” της νέας δημιουργίας, είναι η σημαντικότερη φάση. Η υλοποίηση του σχεδιασμού έχει την δική της σημαντική διάσταση, γιατι μετατρέπει την Αρχιτεκτονική σκέψη, σε Αρχιτεκτονικό έργο, στην υπηρεσία της χρήσης για την οποία σχεδιάστηκε.
  • Στην εφημερίδα «Καθημερινή», 31.07.2005, ο δημοσιογράφος Δημήτρης Ρηγόπουλος, στο άρθρο του «Νέα Αρχιτεκτονική για τα Νέα Μουσεία», γράφει:  ”…… Ποιος, άλλωστε, θα περίμενε πως το Υπουργείο Πολιτισμού θα επιβράβευε στον διαγωνισμό για το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πάτρας, τους τεθλασμένους όγκους της πρότασης του Θεοφάνη ΜπομπότηΗ έκπληξη της Πάτρας δεν αναμοχλεύει μόνο Αρχιτεκτονικά δαιμόνια («ελληνικότητα» κ.λ.π). Επαναπροσδιορίζει την οπτική μας για το τι σημαίνει και τι εκφράζει ένα Αρχαιολογικό Μουσείο στην Ελλάδα του 2005. Και μας θυμίζει οτι από την εποχή που χτίστηκε το Αρχαιολογικό Μουσείο των Ιωαννίνων, εμβληματικό έργο του Άρη Κωνσταντινίδη, έχουν περάσει σχεδόν 40 χρόνια.

Τα έργα σας, είναι σύγχρονα και πρωτοποριακά. Πως είναι να κινείται κανείς στη σφαίρα της πρωτοπορίας;

Η συμμετοχή στην εξέλιξη και στην αλλαγή των πραγμάτων, είναι προφανώς σημαντική ευθύνη, η οποία συνοδεύεται όμως, από μία συνεχή και συναρπαστική γοητεία.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.