O υποψήφιος για Όσκαρ, Μάικλ Φασμπέντερ αναλαμβάνει να ενσαρκώσει ένα πρόσωπο σταθμό για τον 20ο αιώνα, τον ιδιόρρυθμο γκουρού της τεχνολογίας και ιδρυτή του κολοσσού Apple

Η νέα, «αλλιώτικη», κινηματογραφική βιογραφία του ΣTIB ΤΖΟΜΠΣ ανήκει στον βραβευμένο με Όσκαρ για την ταινία The Social Network Άαρον Σόρκιν που την εμπνεύστηκε, βασισμένος στο πολλά αμφιλεγόμενο, μπεστ σέλερ βιβλίο του Γουόλτερ Άιζακσον αναφορικά με τον ιδρυτή της Apple.

O υποψήφιος για Όσκαρ, Μάικλ Φασμπέντερ αναλαμβάνει να ενσαρκώσει ένα πρόσωπο σταθμό για τον 20ο αιώνα, τον ιδιόρρυθμο γκουρού της τεχνολογίας και ιδρυτή του κολοσσού που ακούει στο όνομα Apple, ο οποίος αφιέρωσε όλη του τη ζωή στη δημιουργία εργαλείων που θα βελτίωναν την επικοινωνία των ανθρώπων και θα αύξαναν την αποδοτικότητά τους, την ίδια στιγμή που καθιστούσε εαυτόν από τους πλέον αντιπαθείς, αν όχι μισητούς, ανθρώπους. Ο Ντάνι Μπόιλ αναλαμβάνει ένα ακόμα απαιτητικό εγχείρημα: να φωτίσει κινηματογραφικά τρία λανσαρίσματα – σταθμούς στην καριέρα του Τζομπς: το Macintosh (1984), το ΝeΧΤcube (1988) και το iMac (1998).

Το 182 σελίδων σενάριο δε συνιστά αντικειμενική καταγραφή στιγμών, αλλά υποκειμενική «ανάγνωση» ενός ιδιαιτέρως περίπλοκου ανθρώπου με πολύ μεγάλη δυσκολία στις διαπροσωπικές σχέσεις, ιδίως με τους πέντε ανθρώπους που επέλεξε να συμπεριλάβει στη δική του «ανάγνωση» ο Σόρκιν. Η ταινία δεν αποτελεί φωτογραφία, αλλά πίνακα.

Ο σκηνοθέτης άφησε πλήρη ελευθερία στους ηθοποιούς κατά τη διάρκεια των προβών (2-3 εβδομάδες προηγούνταν κάθε γυρίσματος και ολοκλήρωσης μιας από τις τρεις σκηνές) ιδίως όσον αφορά στον τρόπο που κινούνται στο χώρο, δεδομένου πως ο Τζομπς δεν ήταν ποτέ κάπου στατικός, αλλά πάντα περπατούσε, ενώ μιλούσε και σκεφτόταν. Σταδιακά, φτάνοντας στην ημέρα των γυρισμάτων, ο χώρος των σκηνών συγκεκριμενοποιήθηκε και τα γυρίσματα έγιναν με Steadicam που προσδίδει μια αίσθηση κίνησης κι ελευθερίας.

Τα γυρίσματα έγιναν στο Σαν Φρανσίσκο, τη Βηθλεέμ της Ψηφιακής εποχής, εκεί που έλαβε χώρα η Δεύτερη Βιομηχανική Επανάσταση. Συγκεκριμένα το πρώτο μέρος –πρώτο λανσάρισμα γυρίστηκε στο Film Auditorium (όπου κι είχε γίνει στην πραγματικότητα το λανσάρισμα του Macintosh το 1984) με κάμερα 16mm για να παραπέμπει σε εκείνες τις εποχές. Τα γυρίσματα του δεύτερου λανσαρίσματος (που άνοιξε το δρόμο της επιστροφής του Τζομπς στην Apple) έλαβαν χώρα στην Όπερα του Σαν Φρανσίσκο και γυρίστηκαν σε 35mm. Η σκηνή αυτή έπρεπε να αποπνέει μια εκδικητική ένταση. Τέλος το τρίτο λανσάρισμα γυρίστηκε με ψηφιακή κάμερα ΑLEXA στο φουτουριστικό Davies Sympony Hall, δεδομένου πως το iMac είναι που έφερε το ίντερνετ στη ζωή μας.

Ο Μάικλ Φασμπέντερ αμέσως μπήκε στο πετσί του ρόλου. Βρήκε πολλά στοιχεία του χαρακτήρα του στον Τζομπς και μπόρεσε γρήγορα να βρει το χαρακτήρα και να φωτίσει τον τρόμο, την εξαπάτηση και τη χειραγώγηση που χρησιμοποιούσε ο Τζομπς προκειμένου να πετύχει το στόχο του και να έχει τον απόλυτο έλεγχο. Στόχος άλλωστε της ταινίας είναι να μπορέσει το κοινό να δει πόσα κατάφερε αυτός ο ευφυής άνθρωπος με την παράλογη αφοσίωση, το πάθος, το ανεξέλεγκτο ένστικτό του, την ίδια στιγμή που ζημιωνόταν σε προσωπικό επίπεδο. Μόνο όταν καταλαβαίνει πως είναι ένας κοινός θνητός αποκτά ψήγματα ανθρωπιάς και αυτογνωσίας.

Στο ρόλο της επικεφαλής του τμήματος marketing της Apple, Τζοάνα Χόφμαν, βρίσκουμε την Κέιτ Γουίνσλετ, ιδανική συμπρωταγωνίστρια του Φασμπέντερ. Αν και στο αυτοβιογραφικό βιβλίο η Χόφμαν καταλαμβάνει μόλις λίγες σελίδες, στην ταινία παρακολουθούμε παράλληλα τη δική της ιστορία. Πρόκειται για τον μόνο άνθρωπο που μπορούσε, κάπως, να τον επηρεάσει και να ξυπνήσει την ανθρωπιά του. Ο χαρακτήρας της Χόφμαν στην ταινία εκπροσωπεί όλες τις γυναίκες του γραφείου οι οποίες κλήθηκαν να συνεργαστούν με τον Στιβ Τζομπς.

Ο Σεθ Ρόγκεν υποδύεται τον Στιβ Βόζνιακ και μάλιστα ο ίδιος ο Βόζνιακ ήταν παρών στις πρόβες και τους μετέφερε την εμπειρία του από τη συνεργασία του με τον Τζομπς. Η βασική διαφορά των δύο συνεργατών ήταν πως, σε αντίθεση με τον Τζομπς που το μόνο που τον ενδιέφερε ήταν το μέλλον και οι καινοτομίες, ο Βόζνιακ  πάντα έδινε σημασία στους συνεργάτες και σε όλους όσοι είχαν προηγηθεί στην αλυσίδα της καινοτομίας.

Στο ρόλο του Τζον Σκάλεϊ, του μόνου ανθρώπου που θαύμαζε ο Τζομπς, βρίσκουμε τον Τζεφ Ντάνιελς. Ο Σκάλεϊ προερχόταν από ένα περιβάλλον καλής οικογενείας και υψηλής μόρφωσης, που ο Τζομπς απεχθανόταν κι όμως, ο Σκάλεϊ τού ασκούσε μια περίεργη γοητεία και θαυμασμό. Εξάλλου, θεωρούσε πως ήταν ο μόνος ο οποίος μπορούσε να ασκήσει επιρροή υπέρ του στο Συμβούλιο των Μετόχων και μη γνωρίζοντας ο Σκάλεϊ από υπολογιστές, θεωρούσε πως ήταν του χεριού του. Ο ίδιος ο Τζομπς πήρε τον Σκάλεϊ από την Pepsi-Cola προκειμένου να διοικήσει την Apple το 1983. Το Macintosh ήταν η αρχή και το τέλος της σχέσης τους.

www.protothema.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published.